Friday, February 10, 2012

EDISI KE-2 - ULASAN SOALAN KERTAS 1 SPM 2011

SOALAN :
Perlakuan negatif seperti pergaulan bebas, merokok, dan melepak dalam kalangan remaja semakin membimbangkan semua pihak.

Huraikan peranan keluarga bagi menangani masalah ini.

Dimensi   :  Keluarga
Isu   :          Pelbagai penglibatan negatif anak-anak remaja
Tema/teras  :  Kebimbangan terhadap merebaknya perlakuan negatif remaja
Fokus isi :   Peranan keluarga dalam menangani gejala negatif remaja.


ULASAN : Soalan ini seperti biasa mengambil tempat dalam soalan kedua yang memberi fokus terhadap isi keluarga (dimensi keluarga). Secara relatifnya soalan ini menepati ramalan apabila membincangkan peranan keluarga/ibu bapa kepada anak-anak. (Catatan : Soalan 2010 membincangkan peranan anak-anak kepada ibu bapa.


Soalan ini dianggap soalan hadiah kepada para calon kerana isu yang dibawa adalah terlalu ringan sementara fokus isi jawapan pun hanya selapis sahaja.


Berikut ialah contoh pendahuluan dan isi-isi cadangan bagi soalan ini.  



Nabi SAW pernah bersabda yang bermaksud, “Setiap anak yang dilahirkan putih bersih, melainkan ibu bapalah yang mencorakkan anak-anak sama ada menjadi Majusi atau Nasrani”. Petikan daripada maksud Hadith tersebut menerangkan betapa besarnya peranan ibu bapa dalam menentukan hala tuju anak-anak. Setiap pasangan ibu dan bapa sentiasa kepinginkan anak-anak yang baik dan bakal menerangi mereka dengan cahaya kehidupan pada masa hadapan. Walau bagaimanapun, fenomena mutakhir ini telah meletakkan ibu bapa dalam situasi resah dan gelisah apabila sikap anak-anak mula berubah kepada perlakuan-perlakuan yang negatif. Gejala seperti pergaulan bebas, merokok, ketagihan dadah, kemaruk hiburan, mat rempit, dan pelbagai ragam kemacetan remaja lagi sedang terpampang di hadapan mata kita. Pusat-pusat hiburan dan pusat beli-belah telah ‘ditakluki’ oleh golongan yang rosak akhlak terutama sekali pada waktu hujung minggu. Akibat perlakuan keji itu, sudah wujud sindrom kurang sihat dalam masyarakat apabila pelbagai pihak saling menuding jari antara satu sama lain.  Oleh yang demikian, penawar terbaik untuk menangani gejala ini terserah kepada kebijaksanaan institusi keluarga untuk menanganinya.
Isi-isi cadangan :
1.  Memperkasakan semula institusi keluarga yang semakin runtuh
2. Ibu bapa bertanggungjawab menyediakan keperluan asas yang sewajarnya demi keselesaan anak-anak.
3.  Memperkasakan anak-anak dengan pengetahuan agama dan moral yang kuat/mantap
4.  Memberikan kasih sayang yang sepatutnya diterima oleh anak-anak
5.  Mewujudkan interaksi yang sihat dan mesra dengan jiran tetangga.


KARANGAN LENGKAP DALAM KATEGORI MARKAH CEMERLANG BAGI SOALAN INI BOLEH ANDA DAPATI DI DALAM MODUL TERBARU SAYA MS 34. SILA DAPATKAN NASKAH ANDA BAGI SIRI 2012 YANG LEBIH PADAT DAN KONPREHENSIF. MODUL DIJANGKA DILANCARKAN PADA 17 FEBRUARI 2012.


KANDUNGAN MODUL 2012
1. Part A dan B yang diperbaharui (digunakan untuk peserta ceramah)
2. Sampel karangan berskala tinggi mengikut susunan dimensi - 9 sampel
3. Contoh-contoh jawapan markah A++ soalan SPM 2011, 2010 dan seleksi jawapan SPM 2001 - 2008.
4. Komponen panduan aplikasi penanda wacana (PW)
5....dan banyak lagi yang anda boleh manfaatkan.

UNTUK TEMPAHAN :

HUBUNGI SAYA

ISHAK BIN MD SHAH
019 4789803.

No comments:

Post a Comment