Tuesday, February 14, 2012

ULASAN SOALAN 4 - DIMENSI GLOBAL

Assalamualaikum/Salam sejahtera,

Alhamdulillah, dengan izin Allah kita dapat bertemu lagi dalam ruangan bimbingan mengarang ini. saya amat bersyukur kerana 3 soalan telah berjaya saya ulaskan. Sekarang kita berbicara pula tentang soalan ke-4 seperti yang berikut ini:


Kemajuan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) membolehkan masyarakat dunia berkomunikasi dan memperoleh pelbagai maklumat dengan mudah, cepat dan murah.

Bincangkan.

 Dimensi : Global
Isu : Aplikasi ICT
Tema : Kemajuan ICT sebagai akses masyarakat berinteraksi
Fokus isi : Faedah-faedah/Signifikan ICT kepada interaksi masyarakat global

Ulasan soalan : Soalan ini menjangkau isu antarabangsa. Walau bagaimanapun, teras perbincangannya masih lagi berjejak kepada isu yang popular di bumi Malaysia. Oleh itu, soalan ini bukanlah isu yang luar biasa kepada pelajar. Sungguhpun demikian, wawasan berfikir dan skop perbincangan hendaklah menyentuh hubungan dengan dunia luar. Semua rujukan dan contoh hendaklah dikaitkan dengan persekitaran global. Tidak salah sumber fakta dan contoh diambil di Malaysia. Yang penting sumber-sumber tersebut boleh di kolaborasikan dengan perkembangan antarabangsa. Sebagai contoh, sumber-sumber seperti Microsoft, Apple, Powerpoint dan sebagainya sudah pun terpakai di saentero dunia.
Berdasarkan merit, soalan ke-4 adalah yang paling rendah ratio yang menjadi pilihan calon. Fobia terhadap ceteknya pengetahuan tentang dunia luar masih menghantui minda para pelajar. Sebenarya, kepada calon-calon yang sering mengambil tahu tentang dunia luar, soalan ini adalah bonus kepada mereka.

Sebagai panduan, lihat cabutan daripada karangan penuh yang boleh anda dapat di dalam modul saya. Telitikan;

      
‘Dunia semakin Kecil’, ‘Maklumat Tanpa Wayar’, ‘Maklumat Di hujung Jari Anda’ dan banyak lagi ungkapan yang seumpama dengannya. Demikianlah kalimat yang membuktikan kecanggihan dan fungsi ICT masa kini. Kecanggihan ICT telah mula mengambil alih segala urusan dunia bermula dari hal ehwal di dalam bilik tidur hinggalah penerokaan di angkasa lepas. iCT telah membuka jendela dunia untuk membolehkan manusia berinteraksi dan mengakses pelbagai maklumat dengan mudah, cepat dan murah. Tidak hairanlah pelbagai frasa baru yang berharmoni dengan kemajuan ICT, seperti rangkaian langit terbuka, teknologi siber, dan dunia tanpa sempadan. Dengan hal yang demikian, transformasi daripada budaya kertas dan dakwat kepada teknologi ICT hendaklah diterima sebagai fenomena baru untuk membentuk acuan baru dunia pada masa yang akan datang.

Permulaan abad ke-21 menjadi titik tolak terpenting apabila fajarnya yang menyingsing turut membawa bersama-sama perubahan besar dalam alaf milenium ini. Fajar itu ialah kuasa ICT mula menyuluhi semua lapisan rakyat tanpa mengira golongan marhaen mahupun teknokrat dan intelektual. Perisian-perisian seperti Word, Excell, Power point, adobe, page maker, autocad dan banyak lagi yang bakal muncul bukan lagi asing. Selepas itu. peringkat demi peringkat, fungsi ICT telah mula ‘menakluk’ dunia dengan pelbagai jenama baru yang pada asasnya diprogramkan oleh fungsi komputer. Bermula dengan peranti penyimpanan data, kini ICT berkembang pantas dalam industri komunikasi apabila tercipta media-media seperti telefon bimbit, Ifon, Ipad, blackbery dan galaksis. Semua peranti tersebut sebenarnya dikawal oleh sistem perisian komputer yang berteknologi tinggi.

Kini, ke mana-mana jua kita pergi semua urusan sama ada personel, jabatan kerajaan, swasta mahupun internasional, pemudah cara yang pasti turut bersama ialah ICT. Sehari tanpa komputer dan internet hidup bagaikan kosong dan sepi. Kehidupan manusia hari ini benar-benar dipacu oleh ‘mesin’ yang berjenamakan komputer............... Sila dapatkan karangan lengkap di dalam modul saya.


ANDA MENGHADAPI MASALAH UNTUK MENCARI SOALAN KARANGAN YANG LENGKAP DENGAN ISI? ANDA TIDAK CUKUP BAHAN UNTUK LATIHAN MENGARANG INTENSIF? ANDA TERCARI-CARI PANDUAN PALING TUNTAS UNTUK MELUNASKAN ASPIRASI MENGGENGGAM  A++ DALAM SUBJEK BM? BERSAMA-SAMA INI FAQIR  YANG DAIF INI MENAWARKAN PENYELESAIAN UNTUK PERSOALAN DI ATAS. DAPATKAN SEGERA MODUL SAYA YANG AKAN DIPASARKAN BERMULA 25 FEB NANTI.





 MENYEDIAKAN KEPADA ANDA


>  Panduan mengarang karangan A & B
>  21 sampel karangan panjang (B) berskala markah A++
>  Ulasan dan markah piawai sampel-sampel jawapan soalan SPM yang lepas
>  55 soalan latihan kendiri yang terbahagi kepada 5 dimensi soalan

>  Rujukan penanda wacana, senarai semak tatabahasa, 124 peribahasa, 50 petikan kata hikmat dan 100 daftar kata sukar disediakan untuk rujukan pelajar.


HUBUNGI SAYA UNTUK MENDAPATKAN NASKAH ANDA. HARGA YANG AMAT MUNASABAH.


HAJI ISHAK BIN MD SHAH
019 4789803.



Siri akan datang : Ulasan soalan 5.

No comments:

Post a Comment