Wednesday, February 22, 2012

APAKAH SEBENARNYA KARANGAN BM SPM?

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
     Konsep karangan dalam pengertian yang sebenarnya ialah seni menyampaikan idea dan fakta dalam medium bahasa yang menarik, bervariasi, jelas dan menepati tugasan soalan. Oleh hal yang demikian, karangan tidak boleh ditulis dalam laras bahasa yang terlalu santai dan biasa.
     Karangan harus akur kepada kehendak soalan, menepati mod dan laras bahasa. Idea yang disampaikan hendaklah terikat dengan kehendak soalan. Sementara itu, teknik penyampaiannya amat berkaitan dengan pengolahan yang dirancing oleh penulis (pelajar)
    Pelajar yang bijak dapat menampilkan idea-idea bernas dan diolah dalam medium bahasa yang mudah difahami tetapi amat menarik. Konteks menarik berkait rapat dengan pemilihan kata, lenggok ayat dan seni berbahasa yang diadun dengan peribahasa, kata-kata hikmat, sumber-sumber sokongan, dan pengikat wacana yang tepat dan teratur.
     Kelancaran wacana adalah bergantung penuh kepada kesinambungan idea yang dijalin mengikut urutan idea yang hendak disampaikan. Memandangkan dalam soalan telah terdapat arahan tetap menjawab soalan, justeru setiap penamat perenggan hendaklah disangkut semula kepada ayat arahan.
     Pada peringkat SPM, karangan yang cemerlang hendaklah antara 550 - 700 patah perkataan. Walaupun arahan am yang diberikan hanya 350 pp, namun arahan tersebut tidak boleh dipatuhi sepenuhnya memandangkan ramai calon yang hebat berjaya menulis lebih daripada itu. Demikianlah konsep peperiksaan pada makna dan hakikatnya. Sesiapa yang terbaik dialah yang cemerlang.

SIRI AKAN DATANG MENGENAL PASTI 
ITEM SOALAN DAN MERANCANGKAN PENULISAN

No comments:

Post a Comment