Assalamualaikum/Salam sejahtera;
Terima kasih kepada semua pengikut blog saya. Minta maaflah sebab saya tak begitu pandai untuk membina grafik dan kolum-kolum yang menarik. Saya belum ada masa untuk belajar. Orang utara kata 'tak dan'.
Dalam siri kali ini, saya akan melayan satu respon yang ditanya melalui kiriman SMS kepada saya. Soalan tersebut berkenaan dengan KEMATANGAN ISI. Ikuti jawapan dan ulasan penuh seperti di bawah ini:-
Tentang satu pertanyaan daripada peminat blog saya, dalam soalannya
seperti yang berikut ini;
Soalan : “Cikgu,
dari segi karangan terbuka, apakah yang dimaksudkan dengan kematangan isi?”
Jawapan : Isi ialah idea utama (IU) yang menjadi hujah
kepada soalan. IU hendaklah dibina berdasarkan gabungan antara tema soalan dan
fokus isi jawapan (kehendak soalan). Komponen isi lengkap dalam setiap
perenggan boleh dipecahkan seperti yang berikut ini:
i) Isi utama (IU)
ii) Ayat sokongan – huraian yang
dibina untuk memberi penjelasan lanjut kepada IU
iii) Sumber contoh – fakta/
data atau apa-apa sumber yang boleh memperkukuh hujah IU yang diserapkan ke
dalam ayat huraian
Apakah kematangan
isi? – Kematangan isi boleh
dirujuk sebagai sumber idea utama IU yang dikemukakan benar-benar menepati kehendak
soalan. Ciri-ciri isi yang matang adalah seperti berikut:
i. IU hendaklah akur dan tepat kepada tema dan kehendak soalan
ii. IU hendaklah berbentuk
idea besar atau isi pakej – jangan rujuk apa-apa contoh untuk dijadikan IU
iii. Kematangan isi akan
dinilai berdasarkan kualiti pemikiran pelajar. Pemikiran hendaklah peka kepada
fenomena semasa, sumber-sumber rujukan yang mempunyai hujah dan fakta yang
jelas dan tepat.
iv. Kematangan isi turut diukur
tentang cara calon membuat olahan
Lihat analogi ini sebagai contoh;
Fokus soalan
tentang usaha-usaha memajukan industri pelancongan negara
IU/idea besarnya
adalah seperti berikut;
1. Membangunkan prasarana dan
infrastruktur BUKAN membina jalan raya atau memperbanyak jumlah kenderaan
pelancong
2. Memperkasakan pusat-pusat
ekopelancongan BUKAN menaik taraf pulau-pulau seperti Pulau Langkawi, Pulau
Tioman dan lain-lain
3. Memperluas rangkaian promosi
BUKAN iklan boleh dimasukkan ke dalam pesawat-pesawat keluar negara
CERAMAH DI SMK SERI SEPANG, SELANGOR
No comments:
Post a Comment