Sunday, August 21, 2011

ARAS KARANGAN UNTUK MARKAH CEMERLANG A+

    Sebagai mukadimah dalam pertemuan kita pada minggu ini, saya ingin mengundangi anda meneliti sebuah sampel karangan yang boleh dikategorikan dalam kumpulan cemerlang. Karangan tersebut dengan wajaran markah melebihi 90%.

   Aspek kekuatan yang ada pada karangan tersebut adalah dalam perkara penguasaan bahasa, kematangan fikiran, ketepatan fakta dan hujah, dan pengolahan yang menarik. Seyogia, pelajar diseru meniru gaya mengarang seperti itu agar anda mampu meraih markah yang terbaik dalam peperiksaan SPM nanti. Karangan yang saya maksudkan ialah sampel jawapan daripada soalan SPM 2010. Sila telitikan karangan yang saya lampirkan di bawah ini. 


Seorang ibu dapat menjaga sepuluh orang anak tetapi sepuluh orang anak belum tentu dapat menjaga seorang ibu.

Situasi seperti yang di atas seharusnya tidak berlaku dalam sesebuah masyarakat .



Jelaskan tanggungjawab yang sepatutnya dilaksanakan oleh anak-anak terhadap ibu bapa.





Memetik kata-kata daripada peribahasa Arab yang bermaksud , “Syurga itu dibawah telapak kaki ibu” membuktikan keredaan hidup seseorang anak adalah dengan reda ibunya. Maksud yang sama juga dapat dipetik daripada maksud Hadith Nabi SAW yang bermaksud, “Reda Allah hendaklah dengan reda daripada ibu bapa”.  Oleh hal yang demikian, hasrat seseorang anak yang mahu memperoleh keredaan Tuhan sama ada di dunia mahupun di akhirat hendaklah terlebih dahulu memperoleh keredaan daripada ibu mereka. Namun demikian, situasi masa kini memaparkan keadaan di sebaliknya apabila ramai warga emas yang terbiar terlantar dengan jelas menunjukkan sikap lepas tangan dan tidak bertanggungjawab anak-anak terhadap ibu bapa mereka semakin menjadi-jadi. Inilah tempelakan seperti kacang melupakan kulit yang menunjukkan rasa tanggungjawab dan sikap membalas budi anak-anak terhadap ibu bapa yang sudah tua semakin memupus.  Sewajarnya hal yang sedemikian tidak berlaku, malahan  anak-anak dituntut melaksanakan tanggungjawab yang sebaik mungkin terhadap ibu dan bapa mereka.



                Dipetik daripada sebuah rencana dalam akhbar Utusan Melayu pada 26 Mei 2009 bertajuk “Di mana Nilainya Warga Emas?”, memaparkan suatu keadaan yang sangat menyedihkan apabila 100 000 warga emas yang hidup terpinggir dengan 95 000 daripadanya hidup secara bersendirian. Inilah fenomena menjelang abad milenium apabila induk semakin terpisah daripada generasinya. Implikasi buruk yang bakal berlaku ialah terpampang di hadapan mata kita anak-anak yang tidak tahu membalas budi, sombong dan masyarakat yang porak peranda. Inilah ironi kononnya rakyat Malaysia yang sangat kaya dengan budi bahasa dan sopan santun tetapi induk darah daging sendiri terbiar.



                Sebagai anak yang tahu harga diri, kita wajar menjaga maruah diri dan maruah ibu bapa. Jangankan ibu bapa sudah sampai pada usia warga emas, namun dalam setiap keadaan maruah mereka perlu dijaga. Sebaliknya pada hari ini terdapat begitu ramai anak-anak yang menjadi samseng jalanan, penagih dadah, dan gila seks sedang menular di tengah-tengah masyarakat. Anak-anak sewajarnya kembali ke pangkal jalan. Pilihlah jalan hidup yang diredai dengan berpegang kepada pedoman agama, adat budaya dan pantang larang. Akibat meminggirkan gaya hidup yang berteraskan nilai-nilai sejati insani akhirnya disiplin, akhlak dan budi bahasa tidak dipedulikan. Hancurlah hati ibu bapa yang melahirkan dan membesarkan. Oleh itu, sebagai anak yang tahu akan nilai keinsanan tunjukkanlah sifat berbudi bahasa yang mudah disenangi mata yang memandang dan menjadi halwa telinga kepada ibu bapa kerana mengenal getah batang lihatlah kepada daunnya.



                Selagi ada hayat mereka di dunia penuhilah hasrat mereka yang ingin melihat anak-anak berjaya di dunia dan memperoleh reda Allah di akhirat. Jalan yang terbaik ialah setiap anak hendaklah menyimpan azam untuk berjaya dalam pelajaran, halus budi pekertinya dan menyerlah dalam kerjayanya. Setelah meninggal dunia, ibu bapa sangat mengharapkan anak-anak seumpama ini yang mendoakan kesejahteraan mereka. Jadilah anak-anak yang baik sesuai dengan maksud Hadith Rasulullah, “Apabila mati seseorang anak Adam itu, justeru terputuslah segala amalnya di dunia ini melainkan tiga perkara. Ketiga-tiganya ialah sedekah yang dijariahi, ilmu bermanfaat yang disampaikan, dan anak-anak yang soleh yang sentiasa mendoakan kesejahteraan ibu bapanya.



                Kasih sayang boleh diibaratkan seperti tali yang sentiasa bersambung dan tidak pernah putus. Oleh itu, sebagai anak yang memiliki pekerti mulia, jangan sama sekali diputuskan silaturahim sesama adik beradik, kaum keluarga serta handai dan taulan yang telah dijalinkan oleh ibu bapa. Sama ada ibu bapa masih hidup atau sudah tiada, anak-anak amat dituntut untuk memperluas rangkaian silaturahim. Amalan tersebut bukan sahaja untuk memperkukuh jalinan keluarga malah dapat membentuk sebuah masyarakat yang damai dan harmonis. Sekiranya ada jemputan seperti ke majlis kenduri kendara, menjenguk kesakitan dan menziarahi kematian, eloklah anak-anak turut bersama-sama ibu bapa atau pun menjadi wakil kepada ibu bapa sekiranya mereka sudah uzur. Sesungguhnya, amalan seperti ini menepati falsafah hidup sandar-menyandar ibarat aur dengan tebing.  



                Saat yang paling kritikal kepada ibu bapa apabila mereka sudah mencecah usia emas dan mula dirundung sakit atau uzur. Ramai anak-anak yang memberi alasan sibuk, keengganan ibu bapa tinggal bersama-sama, dan pelbagai lagi dengan seribu satu alasan. Semuanya bertujuan untuk mengalih perhatian agar dapat mengelak daripada menjaga ibu bapa. Pada kala ini tepat sangatlah dengan ungkapan di atas iaitu, “Seorang ibu dapat menjaga sepuluh orang anak tetapi sepuluh orang anak belum tentu dapat menjaga seorang ibu”. Sebaliknya sebagai anak yang tahu harga budi dan diri, inilah peluang terbaik untuk mereka membalas jasa ibu bapa. Bertepatan dengan nasihat Nabi SAW kepada seorang sahabatnya yang telah mengendung ibunya kerana bertawaf di sekeliling Kaabah, bahawa jikalau sahabat tersebut memberikan nyawanya sekalipun dia belum boleh menggantikan pengorbanan si ibu kepadanya. Walau seberapa ramai sekalipun adik beradik, seseorang itu hendaklah berasa dialah yang paling bertuah sekiranya berpeluang menjaga ibu bapa terutama sekali pada saat-saat nazak untuk menyahut panggilan Tuhan. Insya-Allah segala pengorbanan anak pada waktu itu akan diganjari Allah pahala yang amat besar dan segala dosanya terhadap kedua-dua ibu bapa akan diampunkan.

                Demikianlah maksud ungkapan, kasih ibu sepanjang hayat, kasih bapa berkorban jiwa, dan kasih saudara sewaktu berada. Kasih sayang ibu bapa tiada tukar ganti walaupun nilainya segunung emas dan permata. Oleh itu, berbuatlah baiklah kepada ibu bapa selagi mereka masih hidup dan kirimilah doa setelah mereka pergi buat selama-lamanya.





(PERLU DIINGAT! KARANGAN INI MILIK PERIBADI SAYA YANG SAYA TULIS UNTUK MEMBIMBING PARA PELAJAR YANG BERMINAT. SEBARANG USAHA UNTUK MENCIPLAK DAN MENERBITKAN SEMULA KARANGAN INI ADALAH AMAT MENDUKACITAKAN SAYA)

PERHATIAN : Sila dapatkan 17 sampel karangan lagi dalam kategori yang sama dengan memesan modul saya: MODUL PEMBELAJARAN KENDIRI YANG BERKULIT BIRU. SILA HUBUNGI;

ISHAK BIN  MD SHAH
019 4789803.







1 comment: