Wednesday, February 19, 2014

PANDUAN KARANGAN BAHAGIAN A - BAHAN RANGSANGAN

Assalamualaikum,

     Karangan bahagian A, Bahan Rangsangan menawarkan markah 30 daripada komponen keseluruhan 130 markah dalam kertas 1.

     Berdasarkan soalan dalam SPM 2013, karangan A adalah lebih bersifat separa tertutup kerana arahan menjawab soalan hendaklah difokuskan kepada tema selain calon perlu juga merujuk subisi jawapan yang telah dicatatkan di sebelah gambar rangsangan. Oleh itu, pelajar tidak boleh dengan sewenang-wenangnya menjawab soalan dengan idea sendiri tanpa merujuk langsung kepada kenyataan yang ada pada bahan rangsangan.

     Sementara itu, markah paling cemerlang ditetapkan pada aras 28/30. Manakala markah dalam kumpulan kepujian ialah 25 - 27. Dengan kata lain sekiranya calon mampu meraih markah dalam kategori tersebut mereka sebenarnya masih berada dalam zon cemerlang. Sebagai panduan, saya turunkan di bawah ini sepertiga sahaja daripada sampel cemerlang yang telah saya tulis semula bagi soalan SPM 2013. Anda boleh mendapat jawapan penuh karangan tersebut dengan merujuk modul saya, MODUL MAHIR MENGARANG, edisi 2014 yang telah diterbitkan pada akhir Januari lepas. Lihat contoh di bawah;

Lihat gambar di bawah dengan teliti. Huraikan pendapat anda tentang kepentingan memelihara dan memulihara bangunan-banguna bersejarah di negara kita. Panjangnya huraian anda hendaklah antara 200 hingga 250 patah perkataan.


HARAP MAAF, GAMBAR  SAYA TIDAK SERTAKAN DI SINI


           Ada pendapat yang menyatakan, kisah silam tidak perlu dikenangkan dan simpanlah sahaja dalam lipatan sejarah. Sebaliknya, para ilmuwan pernah bernukil bahawa, “Sejarah ialah guru yang paling benar dan sejarah tidak pernah berbohong”. Menyelami kata-kata tersebut secara pandangan mata hati, baharulah tergerak dalam hati dan sanubari kita untuk menyelak kembali lembaran sejarah silam yang telah mewarnai segala perilaku dan gaya hidup kita masa kini. Walau bagimanapun, belakangan ini, satu demi satu lembar-lembar sejarah semakin dilupakan. Akibat hambatan arus moden, bukan sahaja subjek sejarah telah menjadi subjek kelas dua, malahan monumen sejarah dan bangunan-bangunan bersejarah yang bernilai tinggi semakin pupus dan sekurang-kurangnya diabaikan begitu sahaja. Sebaliknya dalam dimensi yang berbeza, tinggalan sejarah terutama bangunan-bangunan bersejarah adalah aset yang amat bernilai dan seyogia dipelihara dan dipulihara atas beberapa maslahat sebagai maklumat sejarah, aset daya tarikan pelancong dan mengekalkan keunikan seni bina.

                Bangunan-bangunan di negara ini yang masih menjadi nilai sejarah adalah seperti bangunan Sultan Abdul Samad, di Kuala Lumpur, Kota A’ Famosa, di Melaka, Masjid Ubudiah di Kuala Kangsar, Istana Sultan Abu Bakar di Johor Bharu dan bangunan-bangunan sekolah pada zaman kolonial. Walaupun sudah mencecah ratusan tahun, bangunan-bangunan tersebut masih kekal utuh dan dapat digunakan hingga............................................... sila dapatkan jawapan penuh dalam modul saya.





HUBUNGI SAYA DI TALIAN 019 4789803 

No comments:

Post a Comment