Assalamualaikum/Salam sejahtera,
Rakan-rakan guru dan anak-anak didik yang dihormati sekalian,
Alhamdulillah, berkat doa daripada semua pihak saya telah kembali pulih daripada gangguan penglihatan. Sebagai tanda syukur inilah penampilan semula saya. Walaupun dalam keadaan yang tidak sepertinya, namun memadailah untuk memberi sokongan moral kepada anak-anak yang bakal menghadapi peperiksaan.
Mohon maklum, analisis dan rangka isi pada kali ini adalah agak terhad. Hal ini ada kaitan dengan arahan KPM supaya peperiksaan percubaan tidak diselaraskan di peringkat negeri. Oleh itu, kualiti soalan dan bahan soalan yang saya peroleh adalah kurang dan ada antaranya yang kurang berkualiti.
Sebagai panduan untuk memperoleh olahan karangan yang baik pelajar dinasihatkan supaya mengikuti panduan rangka isi seperti yang saya lampirkan dalam muka surat paling hadapan. Walaupun ada 4 isi sahaja, namun pelajar dicadangkan untuk menulis hingga 5 isi maksimum.
Saya ingin memohon maaf sekiranya rangka isi ini kurang kemas dan masalah ejaan yang salah kerana kesuntukan masa untuk mengedit. INSYA-ALLAH BERJUMPA LAGI PADA SESI 2014 DENGAN MODUL EDISI TERBARU PULA.
|
Berdasarkan
pernyataan di atas, sebagai remaja huraikan persediaan-persediaan yang perlu
anda lakukan untuk merealisasikan cabaran tersebut.
Pendahuluan :
Tokoh
pendidik dan motivasi terulung negara, Aminudin Baki pernah menyatakan, “Ayam di kepuk mati kelaparan, itik di air
mati kehausan”. Kata-kata tersebut benar-benar menyuntik kesedaran agar
kita insaf dan bangkit segera daripada lamunan. Sebagai anak nusa yang
mempunyai jati diri, kita dibebani amanah
untuk menggalas tanggungjawab kepada negara. Pemuda dan pemudi hendaklah
segera bangkit dengan persediaan mental dan fizikal supaya dapat menjadi aset
yang paling bernilai kepada tanah air tercinta. Sesungguhnya, di atas batu
jemala kitalah terletak tanggungjawab besar sejajar dengan slogan, “Pemuda harapan bangsa, pemudi tiang
negara”. Sesungguhnya, sebagai anak
muda, inilah tanggungjawab yang perlu saya pikul demi mencapai matlamat murni
negara itu.
Isi
1 :
AJ
> Menyedari amanah besar yang sedang menanti, saya perlu
memperlengkap diri sebagai orang muda yang beriman dan bertakwa kepada Allah.
H1 > Hal yang demikian itu amatlah penting kerana
sifat takwa akan ………………………………………………..
H2 > Saya hendaklah melaksanakan segala tuntutan ……………………………………………………………………….
H3 > Saya yakin benar bahawa insan yang bertakwa
ialah ………………………………………………………………..
H4 > Tanpa iman, diri akan hilang pedoman…………….
(Peribahasa : layang-layang terputus talinya)
PW > Justeru, sifat takwa juga bakal……………. (Peribahasa
Arab : “Kasih akan watan ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,)
Isi 2 :
AJ > Mendepani
cabaran dunia tanpa sempadan, saya hendaklah bersedia memperlengkap diri dengan
pakej fizikal, mental, emosi dan sahsiah yang sempurna.
H1 > Semua pakej asas tersebut amatlah penting dalam hal
………………………………………..
H2 > Tanpa ketahanan dan jati diri……………………………….., (darah
baru setampuk pinang)
H3 > Demi menyahut seruan negara, saya akan berusaha mengikuti teladan
……………….
H4 > Negara pasti berbangga apabila dapat melahirkan tokoh-tokoh ……………………………
PW > Biarlah hidup dan mati saya mempunyai nilai………….. (Peribahasa :
Gajah mati …..)
Isi 3 :
Ayat laluan > Memetik
kata-kata mantan Presiden Indonesia
(Sukarno), “Aku mampu goncangkan dunia ……...
AJ > Menyedari hakikat tersebut, sewaktu usia masih muda saya perlu
memanfaatkannya ………………
H3 > Hal ini amatlah logik kerana dalam era pascaperang kini,
pertarungan di medan tempur sudah bertukar
kepada persaingan dalam medan
keintelektualan dan kepintaran teknologi.
H4 > Syaratnya, saya mestilah …………………………………………………………………………………………………………
H5 > Oleh hal yang demikian, saya perlu menguasai bidang-bidang ilmu
baharu (contoh……………………)
H6 > Sebenarnya semua strategi ini penting untuk negara dapat bersaing
dengan…………………………….
PW > Sesungguhnya, inilah janji saya …………………. (“Pemuda harapan bangsa,
pemudi tiang negara”.)
Isi 4 :
AJ > Seseorang yang paling berjaya ialah
insan yang mampu mengenali potensi diri ………………………..
H1 > Potensi inilah yang perlu saya manfaatkan demi ………………………………………………………………………
H2 > Ketika negara berada diambang negara maju ………………………………………………………………………….
H3 > Bidang-bidang tersebut seperti ………………………………………………………………………………………………..
H4 > Akibat kealpaan kita memenuhi tuntutan negara akhirnya empat juta
warga asing ……………………
H5 > Insaf dengan situasi begini saya dan ……………………………………………………………………………………….
PW > Saya perlu menyedari akan tempelak peribahasa, …………………………………………………………………..
Kesimpulan : PW > TEMA > CADANGAN > HARAPAN
ASRAMA PENUH
1. Rumah terbuka sudah menjadi kebiasaan kepada
rakyat Malaysia
apabila menyambut sesuatu perayaan. Pada musim perayaan yang lalu, anda
berkesempatan mengunjungi rumah terbuka jiran anda yang berlainan bangsa.
Ceritakan
pengalaman dan faedah yang anda peroleh ketika menghadiri rumah terbuka
tersebut.
2. Kebanyakan anak remaja hari ini tidak suka
membantu ibu bapa di rumah.
Huraikan peranan
yang perlu dimainkan oleh ibu bapa untuk memperkasakan budaya tolong-menolong
dalam kalangan ahli keluarga.
Pendahuluan
:
Belakangan ini ungkapan-ungkapan negatif seperti ‘rumah yang membosankan’, ‘jom
lepak-lepak’ dan sudah terlalu acap keluar daripada mulut anak-anak remaja. Ucapan-ucapan seumpama itu menunjukkan jiwa
anak-anak muda semakin terasing daripada keluarga dan rumahtangga. Hal demikian
amatlah malang dalam usaha membentuk sebuah persekitaran “Rumahku Syurgaku”.
Fenomena ini jelas menunjukkan bahawa nilai murni tradisional semakin memupus.
Oleh itu, sebelum warisan turun-temurun ini pupus ditelan arus pemodenan, ibu
bapa hendaklah memainkan peranan hakiki untuk melatih anak-anak agar mesra keluarga
dan mesra rumahtangga.
Isi
1 : Mengamalkan pendidikan bermula di rumah – rumah sebagai
paksi membentuk peribadi anak-anak - ibu bapa hendaklah membudayakan amalan
tradisional – membiasakan anak-anak dengan latihan memasak, mengemas rumah –
ibu bapa hendaklah menjadi role model dan kepimpinan melalui teladan –
memanfaatkan cuti sekolah untuk melatih anak-anak
Isi
2 : Kurangkan tabiat suka mencari hiburan di luar– anak-anak berasa
tiada keperluan untuk berada di rumah – mereka tiada latihan asas untuk berasa
bertanggungjawab
Isi
3 : Mengambil kesempatan cuti hujung minggu dan cuti panjang –
ketika semua ahli keluarga bertemu – ibu hendaklah mengajak anak-anak masuk ke
dapur – anak-anak perlu belajar dan membantu si ibu di di rumah – memberi
peluang anak-anak mencuba resipi, menanam pokok dan menghias rumah – ibu bapa
berilah panduan dan pujian
Isi
4 : Mendidik anak-anak supaya lebih berdisiplin – dengan disiplin
anak-anak mudah menerima tunjuk ajar - setiap anak hendaklah diberikan tugas
yang sepadan – tidak wajar ada yang terlalu berat tugasan dan ada yang berehat
panjang (menunggu makanan terhidang ke lutut
Isi
5 : Memberi motivasi kepada anak-anak – anak-anak perlu
diberikan semangat dan dorongan dari awal - menyediakan bahan bacaan yang
berkaitan dengan rumah tangga (majalah Anjung Seri, Majalah Laman, Saji, Didik,
Muslimah dan pelbagai bentuk perisian CD/DVD) – membuka minda anak-anak
mengikuti teladan daripada ikon keluarga yang berjaya
Kesimpulan :
Pepatah Melayu yang menyatakan, anak gadis walau setinggi mana sekalipun
ilmunya akan ke dapur bukanlah membawa konotasi yang negatif. Sebaliknya,
maksud yang tersirat adalah untuk mengilhamkan setiap individu akan kepentingan
menghidupkan suasana kekeluargaan yang harmoni dan jannati. Seyogia, sebelum
tradisi dan budaya murni ini luput, wajarlah semua pihak terutama ibu bapa
mendidik anak-anak semula ke landasan yang betul.
3. Anda ingin menyertai pertandingan menulis
esei bersempena dengan Sambutan hari Polis di tempat anda. Tajuk yang anda
pilih ialah, “Membanteras Jenayah Tanggungjawab Bersama.
Tulis esei anda
selengkapnya.
NOTA : Soalan ini
hampir sama dengan sampel karangan saya dalam buku Siri Target SASBADI. Dengan
ihsan saya lampirkan di sini.
Selaku
Ketua Polis Kontinjen Negeri, anda telah dijemput untuk menyampaikan ceramah
dalam suatu majlis perhimpunan masyarakat. Tajuk ceramah yang disampaikan
ialah, “Komitmen Masyarakat Terhadap Usaha Pencegahan Jenayah”.
Tulis
teks ceramah anda itu selengkapnya.
Assalamualaikum dan
salam muhibah,
Yang Dihormati Tuan Pengerusi
Majlis, Yang Berhormat Ahli Dewan Undangan Negeri Pantai Beramang, Yang
Dihormati Ketua-ketua masyarakat, dan seterusnya tuan-tuan dan puan-puan yang
dikasihi sekalian.
Dengan penuh rasa bangga saya
merakamkan penghargaan dan terima kasih kerana dijemput dan diberi peluang
untuk menyampaikan ceramah dalam majlis himpunan yang julung-julung kali
diadakan di kawasan ini. Kebanggaan saya adalah kerana wujud sikap prihatin
yang begitu tinggi dalam kalangan masyarakat di sini untuk turut sama terlibat
dalam usaha mengembalikan keamanan dan kesejahteraan dalam masyarakat.
Kewujudan masyarakat prihatin seperti ini memberi isyarat bahawa agenda
keselamatan dan ketenteraman dalam masyarakat dan negara terus diberi
perhatian. Bersempena dengan pertemuan pada hari ini, saya diberikan
tanggungjawab untuk menyampaikan ceramah keselamatan yang bertajuk, “Komitmen
Masyarakat Terhadap Usaha Pencegahan Jenayah”. Terima kasih sekali lagi atas
kesediaan semua pihak untuk turut berkongsi pengalaman bersama-sama dengan
saya.
Hadirin sekalian,
Komitmen Masyarakat Terhadap
Usaha Pencegahan Jenayah ialah sebuah ungkapan yang menerangkan tuntutan
terhadap keprihatinan orang ramai dalam mendepani segala risiko jenayah dan
apakah langkah-langkah yang boleh disumbangkan oleh masyarakat untuk membasmi
gejala tersebut? Hal ini amat wajar sekali diambil berat oleh setiap anggota
masyarakat memandangkan selama ini apabila diperihalkan sahaja persoalan
jenayah, maka tanggungjawabnya diserahkan 100 peratus kepada polis. Oleh hal
yang demikian, apabila masyarakat di kawasan ini mula prihatin dengan gejala
ini, saya bagi pihak yang bertanggungjawab dengan persoalan keselamatan amat
berbesar hati untuk berkongsi pengalaman dengan tuan-tuan dan puan-puan.
Jikalau kita berfikir secara
rasional, isu jenayah bukanlah menjadi milik eksklusif pihak polis semata-mata.
Usaha tersebut menyentuh secara langsung kepada kepentingan rakyat. Secara
logiknya, apabila berlaku sesuatu kes jenayah jarang sekali pihak polis yang
menjadi mangsa. Mangsanya ialah masyarakat umum. Oleh itu, apabila masyarakat
tidak prihatin dengan masalah jenayah memberi maksud masyarakat tidak
mementingkan keselamatan mereka. Orang yang cerdik tidak membiarkan perihal
keselamatan dirinya dijaga oleh pihak lain dengan sepenuhnya. Walaupun pihak
polis sedar bahawa tugas menjaga keselamatan adalah menjadi tanggungjawab
profesional mereka, namun tanpa komitmen tinggi orang ramai, masalah jenayah
tidak mungkin dapat dibanteras sampai bila-bila.
Seyogia dengan pertemuan pada
hari ini, saya mengambil peluang untuk menggariskan beberapa langkah perlu yang
boleh disumbangkan oleh masyarakat. Jenayah sebenarnya boleh dikategorikan
kepada dua bahagian iaitu jenayah am dan jenayah berat. Jenayah berat meliputi
penggunaan senjata berbahaya dan mengancam nyawa mangsa. Sekiranya terbukti
bersalah, penjenayah boleh dihukum antaranya dalam Seksyen 302 yang boleh
membawa hukuman mati mandatori atau Seksyen 304 yang membawa denda penjara
sehingga 20 tahun. Jenayah berat boleh dikategorikan sebagai merompak, rompakan
bersenjata, membunuh, merogol, dan pengedaran dadah. Sementara jenayah am
termasuklah perbuatan salah laku yang boleh menimbulkan kekacauan dalam
masyarakat seperti mencuri, bergaduh dan lain-lain. Peningkatan kes jenayah
dalam masyarakat adalah berpunca daripada sikap yang terlalu menurut hawa
nafsu. Selain itu, pengaruh dadah telah dikenal pasti sebagai pendorong utama
menularnya gejala jenayah dalam masyarakat. Pada hari ini suasana dalam
masyarakat bertambah kompleks dengan kehadiran lebih ramai warga asing. Situasi
tersebut turut mempertingkatkan kuantiti perlakuan jenayah terutama jenayah
ragut.
Tuan-tuan dan
puan-puan,
Walaupun pihak polis tidak
putus-putus menjalankan penguatkuasaan dan pemantauan, namun kudrat polis juga
terhad dalam memastikan jenayah sifar. Oleh itu, tibalah masanya gemblengan
tenaga dan sumbangan masyarakat untuk memastikan keselamatan sosial terjamin.
Langkah terpenting ialah semua kawasan kediaman hendaklah diwujudkan satu
pasukan Rakan Cops. Rakan Cops ialah organisasi sukarela masyarakat yang
mengadakan hubungan langsung dengan pihak polis. Mereka bertanggungjawab
menyalurkan segala maklumat keselamatan di sesuatu kawasan kepada pihak polis.
Keberkesanan Rakan Cops diyakini berjaya terutama di bandar-bandar besar apabila
gejala ragut semakin terkawal.
Selain itu, masyarakat hendaklah
sensitif juga terhadap persekitaran tempat tinggal mereka. Mereka hendaklah
mengadu kepada polis sekiranya mengetahui di kawasan tersebut terdapat penagih
dadah, kewujudan orang-orang yang tidak dikenali, dan sekiranya berlaku
perkara-perkara yang luar biasa. Fenomena tersebut seperti wujud kekerapan
kelompok-kelompok tertentu di sesuatu tempat sehingga lewat malam. Kehadiran
warga asing di kawasan anda juga hendaklah sentiasa dipantau dan jikalau
berlaku kesangsian segera melaporkannya kepada polis. Polis juga menasihatkan
setiap rumah atau sekurang-kurangnya ketua-ketua unit menyimpan nombor telefon
kecemasan polis. Saya amat yakin, sekiranya ditanya pada waktu ini hanya
beberapa orang sahaja yang menghafal nombor telefon pondok polis yang terdekat.
Demikianlah gambaran ketidakprihatinan masyarakat terhadap persoalan
keselamatan.
Dalam memastkan usaha membantu
polis mengawal keselamatan juga, pihak penduduk boleh menjalankan rondaan secara berkala atau tidak berjadual pada
waktu malam untuk mendapat gambaran penuh senario pada waktu malam di kawasan
tempat tinggal anda. Apabila berbuat demikian, anda akan memperoleh banyak info
tentang pergerakan tanpa jadual pihak-pihak tertentu apabila menjelang malam.
Dengan berbuat begitu, tuan-tuan dapat menyampaikan maklumat yang mudah kepada
pihak keselamatan apabila berlaku sebarang peristiwa yang tidak diingini. Saya
amat berharap akan ada insan yang berhati mulia untuk mengambil insiatif
menggerakkan pasukan sukarela menjaga kemaman di kawasan tempat tinggal
masing-masng. Hasrat ini diletakkan sepenuhnya di atas pundak dan batu jemala
tuan-tuan untuk melaksanakannya.
Tuan-tuan dan
puan-puan
Bersatu teguh, bercerai roboh
merupakan slogan yang sentiasa mendidik kita agar sentiasa bersatu, bersama,
dan berusaha untuk mengelakkan ketenteraman dan keamanan di tempat kita.
Marilah bersama-sama polis kita mempastikan slogan, ‘Hidup Sejahtera Tanpa
Jenayah’.
Sekian terima
kasih.
4. Ketidaksetabilan politik di sesebuah negara
menimbulkan kesan negatif kepada masyarakat dunia.
Bincangkan.
MRSM
1. Khidmat bimbingan dan kaunseling di sekolah
dapat membantu pelajar menangani maslah peribadi, akademik dan kerjaya.
Huraikan
faedah-faedah yang anda peroleh melalui khidmat bimbingan dan kaunseling.
PERHATIAN : SOALAN
INI HAMPIR SAMA DENGAN SOALAN 1 (Dimensi diri) SPM 2012
2. Selaku pegawai kesihatan daerah, anda diminta
untuk menyampaikan ceramah yang bertajuk ‘Amalan Baik Penjagaan Kesihatan’
sempena Hari Kesihatan Sedunia kepada masyarakat setempat.
Sediakan teks
ceramah anda selengkapnya.
NOTA : Soalan ini
hampir serupa dengan sampel jawapan saya dalam buku siri Target SASBADI. Dengan
ihsan saya perturunkan. Sila ubah suai mana-mana yang perlu.
Sejak
belakangan ini terdapat pelbagai penyakit baru yang berpunca daripada amalan
dan gaya hidup yang tidak baik. Selaku doktor pakar dalam bidang kesihatan
masyarakat, anda dijemput untuk menyampaikan ceramah tentang kegiatan hidup
sihat.
Tulis
teks ceramah anda itu selengkapnya.
Assalamualaikum dan
salam muhibah,
Terima kasih kepada
Yang dihormati Tuan Pengerusi Majlis, Yang Berbahagia Pengerusi Badan
Musyawarah Masyarakat Taman Perdana Sejahtera, Yang dihormati ketua-ketua
masyarakat, dan seterusnya tuan-tuan dan puan-puan yang dihormati sekalian.
Hadirin sekalian,
Orang tua-tua sering
mengungkapkan bahawa, kesihatan itu ialah harta yang paling bernilai daripada
wang ringgit dan harta benda. Sementara itu, dalam sepotong Hadith Nabi turut
diungkapkan akan nilai kesihatan adalah amat bermakna, seperti sabda baginda,
“Jagalah masa sihatmu sebelum tiba sakit”. Apabila diteliti daripada dua
ungkapan tersebut, justeru tanggungjawab menjaga kesihatan amatlah diberi
penekanan sama ada dalam bidang agama malah masyarakat. Walau bagaimanapun,
dalam dunia yang penuh pancaroba dan manusia sentiasa diancam kesibukan,
pelbagai ragam kehidupan telah mendatangkan pelbagai ancaman terhadap
kesihatan. Oleh hal yang demikian, dengan peluang yang diberkan ini, saya ingin
berkongsi maklumat dengan hadirin sekalian tentang gaya hidup yang positif
berdasarkan polisi ilmu kesihatan.
Tuan-tuan dan puan
yang dihormati sekalian,
Banyak orang yang berfikir
bahawa terminologi sihat itu hanya terletak kepada tubuh badan yang sihat tegap
dan sasa. Sebenarnya kesihatan adalah merangkumi kesejahteraan fizikal dan
rohani iaitu yang meliputi tubuh badan, mental, emosi, dan rohani. Untuk
memperoleh kesihatan seumpama itu, justeru setiap individu hendaklah memberikan
perhatian dalam semua aspek kesihatan. Penjagaan fizikal yang sihat seperti
memperoleh makanan yang berzat dan seimbang adalah amat penting. Hal tersebut
memang penting kerana minda dan emosi yang sihat adalah terjana daripada tubuh
badan yang sihat.
Prasyarat terpenting untuk
memperoleh kesihatan fizikal, kita hendaklah sentiasa peka terhadap alam
sekitar. Dengan kata lain, kawasan sekitar hendaklah sentiasa bersih, bebas
daripada sebarang anasir penyakit. Bagi memastikan persekitaran sentiasa dalam
suasana bersih, amalan menjaga kebersihan seperti sistem pembuangan sampah yang
teratur hendaklah dititikberatkan. Alam sekitar perlu dijaga juga terutama
dalam aspek pelesterian iaitu penjagaan alam semula jadi.
Dalam dunia yang kaya dengan
sistem maklumat dan akses maklumat yang semakin canggih pula, kita haruslah
proaktif mencari info tentang kesihatan.
Maklumat sama ada yang berkaitan dengan penularan penyakit-penyakit baru,
serangan wabak penyakit yang berpunca daripada bawaan seperti Selesema Burung,
SARS, dan pelbagai penyakit berbahaya harus diketahui. Selain mengetahui
pelbagai jenis penyakit dan bahaya penularannya, kita wajar mendalami
kaedah-kaedah penjagaan penyakit. Hal ini tepat seperti pepatah Inggeris yang
menyatakan mencegah itu adalah lebih baik daripada mengubat. Dengan kemudahan
teknologi tersebut kita mampu mengakses sumber maklumat primer untuk mengawal
penyakit. Sesungguhnya tanggungjawab membendung pelbagai gejala penyakit bukan
sahaja terletak di bahu pihak berkuasa kerajaan sahaja malah tanggungjawab tersebut
harus dipikul oleh individu atau organisasi terutamanya NGO.
Aspek pemakanan turut menjadi
penentu kadar serangan penyakit kepada individu. Pengambilan makanan yang tidak
seimbang terutama gula dan lemak sebenarnya telah mendedahkan diri kita kepada
pelbagai bahaya. Memanglah jikalau diturut ‘hukum lidah’ setiap yang manis dan
lemak itu sedap dan berselera, namun kesengsaraan yang bakal ditanggung oleh
badan harus difikirkan juga. Pada hari ini isu pengambilan makanan segera
sedang meledak di tengah-tengah polemik masyarakat. Pelbagai pihak memberikan
pelbagai reaksi yang bebeza apabila Kementerian Kesihatan tampaknya cukup tegas
mahu membatalkan semua lesen pengiklanan makanan segera. Walaupun tindakan
Kementerian Kesihatan itu dianggap terlalu drastik dan boleh menimbulkan
pelbagai implikasi negatif terhadap ekonomi negara, tetapi kita harus berfikir
bahawa reaksi tersebut memberi isyarat bahawa pelbagai gejala penyakit yang
berpunca daripada bawaan makanan turut menjadi ancaman besar kepada kesihatan
sejagat.
Hadirin sekalian
Seperkara lagi yang wajar diberi
perhatian serius oleh masyarakat adalah berkaitan dengan langkah membendung
pelbagai gejala penyakit. Kita harus membuang budaya salah apabila sakit baru
hendak berjumpa doktor. Doktor bukan sahaja berfungsi sebagai penyembuh
penyakit, sebaliknya mereka amat profesional sebagai perunding dalam mengawal
penyakit. Namun keadaan sebalik yang berlaku apabila majoriti daripada
masyarakat hari ini akan hanya berjumpa doktor apabila sudah tiada harapan
sembuh lagi. Ada segelintir pihak pula enggan berjumpa doktor kerana takut
penyakit terpendam akan terbongkar. Daripada terpaksa memendam rasa kerana
mengetahui menghidapi pelbagai masalah kesihatan, mereka berpendapat lebih baik
tidak diketahui langsung. Akhirnya ramai yang menemui ajal sedangkan
kemungkinan boleh diselamatkan sekiranya diketahui lebih awal. Oleh itu, kita
wajar mengubah tanggapan yang salah itu dengan cara berusaha mengesan dan
mengenal pasti punca penyakit yang mungkin boleh mengancam nyawa kita.
Selain itu, tabiat merupakan
bawaan sepanjang hayat oleh seseorang itu. Sekiranya dia mengamalkan tabiat
yang baik, natijahnya baiklah seluruh amalan hidupnya. Sebaliknya jikalau habit
yang buruk menjadi bawaan nescaya individu itu akan menanggung sengsara seumur
hayat. Hal demikian amat berkait rapat dengan usaha mengubah gaya hidup yang
tidak sihat seperti merokok, pemabuk, dan makan secara membujur lalu melintang
patah. Ubahlah kepada tabiat yang sihat seperti bersenam secara berjadual, mengawal
emosi, dan bergaul dengan rakan-rakan yang berfikiran positif. Semua yang
tersebut boleh membantu menstabilkan kesihatan kita memperoleh umur yang
panjang. Ingatlah kita kepada nasihat pepatah iaitu, terlajak perahu boleh
diundur, terlajak laku bahaya padahnya.
Sekian terima
kasih.
3. Guru memainkan peranan penting dalam
melahirkan generasi berilmu.
Ulaskan pernyataan
tersebut.
Pendahuluan : Khalayak ilmuwan pernah berkata, “Percikan
liur basah seseorang guru mampu membentuk mutiara-mutiara yang memancarkan
cahaya yang terang-benderang demi menyuluhi anak-anak didik dengan ilmu
pengetahuan yang kekal abadi”. Demikianlah titipan mutiara kata yang
mengiktiraf sumbangan para pendidik yang bergelar guru atas komitmen mereka
melakar masa depan anak-anak didik. Dengan hal yang demikian, amatlah layak
apabila dikatakan guru sebagai arkitek masyarakat dan memainkan peranan penting
dalam melahirkan generasi berilmu.
Isi 1 : Watak guru
itu sendiri sebagai insan yang berilmu – atas sifat guru (murabbi) para guru mudah untuk memindahkan ilmu
pengetahuan kepada anak-anak didik
Isi 2 : Guru telah
diiktiraf oleh masyarakat sebagai ibu bapa kedua kepada anak-anak didik – sebagai ‘ibu bapa’ mudah mereka
berinteraksi dengan para pelajar – anak-anak didik lebih mudah mendengar
nasihat guru daripada pihak yang lain
Isi 3 : Karisme
guru yang sentiasa menjadi rujukan anak-anak didik – sifat penyabar, petah dalam berbahasa dan
bijak berpsikologi memberi peluang guru menyampaikan ilmu kepada anak-anak
didik
Isi 4 : Guru
sebagai kerjaya yang profesional – para guru mempunyai pengetahuan yang mendalam dan pakar dalam bidang
yang diajarkan – mempunyai pengetahuan yang mendalam dan mampu memindahkan
pengetahuan kepada para pelajar
Kesimpulan : Tempelak peribahasa yang menyebut, guru kencing berdiri,
murid kencing berlari menunjukkan peranan guru amatlah penting dalam mendidik
ummah. Sedikit sahaja kesilapan yang dilakukan boleh membawa kemusnahan kepada
masyarakat. Oleh itu, para guru perlu berbangga dengan amanah yang digalas dan
mereka perlulah lebih iltizam untuk melahirkan generasi yang berilmu.
4. Penyertaan pelajar dalam pelbagai program dan
pertandingan di peringkat antarabangsa dapat mengharumkan nama negara di mata
dunia.
Jelaskan
manfaat-manfaat yang diperoleh melalui penyertaan dalam program dan
pertandingan itu.
Pendahuluan
:
Manusia pada dasarnya mempunyai impian dan matlamat yang sama iaitu untuk hidup
bebas dan berjaya. Sementara itu, setiap orang dituntut agar menghormati hak
asasi orang lain. Hak-hak tersebut seperti hak untuk kebebasan, hak memperoleh
kasih sayang dan hak untuk mencari ilmu pengetahuan. Walau bagaimanapun, dalam beberapa
kepentingan tertentu masyarakat dunia sering bertelagah sehingga membawa kepada
peperangan. Oleh itu, dalam abad milenium ini pelbagai usaha telah dijalankan
oleh masyarakat antarabangsa untuk merapatkan semula jurang perbezaan yang
wujud. Pelbagai program dan pertandingan sama ada sukan inovasi seperti reka
cipta mula mendapat penyertaan kalangan masyarakat antarabangsa. Sebenarnya,
banyak sekali faedah yang bakal diperoleh oleh setiap negara peserta apabila
terlibat secara aktif dalam program-program seperti ini.
Isi
1 : Menjalinkan hubungan diplomatik antara negara – jalinan kerjasama
dan keamanan di bawah payung PBB – memupuk semangat perpaduan dan berdamai
dalam kalangan manusia sejagat
Isi
2 : Suatu usaha positif memperluas jaringan antarabangsa dalam bidang ilmu
pengetahuan – sifat ilmu yang akan berkembang apabila semakin luas
jaringannya (rujuk kata-kata hikmat Saiyidina Ali KW) – memahami hakikat bahawa
setiap bangsa memiliki keistimewaan tertentu dalam bidang ilmu (contoh : bangsa
Cina tentang ilmu perubatan, Jepun dalam bidang sains dan teknologi, bangsa
Arab tentang falsafah dan seni bina dan ilmu agama)
Isi
3 : Mempercepat transformasi kemajuan negara – transformasi
amat berkait rapat dengan penguasaan ilmu pengetahuan – anak-anak Malaysia yang
pulang dengan ilmu pengetahuan akan membantu mempercepat kemajuan negara –
mereka menjadi penyebar pengetahuan dan menjadi agen penggerak negara maju
menjelang 2020.
Isi
4 : Mendedahkan remaja dengan perubahan budaya dan sosial masyarakat asing – boleh
mengubah cara berfikir dan bertindak secara lebih matang – bijak bergaul dan
mempunyai jaringan komunikasi diseluruh dunia
Isi
5 : Mengadakan program pertukaran tenaga pakar dan tenaga akademik –
membolehkan peluasan ilmu pengetahuan berkembang secara global – kemajuan dunia
berkembang secara positif untuk manfaat semua warga dunia – tiada lagi
penindasan dan peperangan
JOHOR
1. Semasa cuti persekolahan remaja digalakkan
membantu keluarga masing-masing.
Jelaskan pendapat
anda tentang usaha-usaha untuk membantu keluarga semasa cuti persekolahan.
NOTA : Sila rujuk
rangka isi soalan 2 SBP
2. Warga tua merupakan golongan yang perlu
dihormati oleh generasi muda masa ini.
Huraikan peranan
ibu bapa untuk memupuk sikap menghormati warga tua dalam kalangan anak-anak.
Pendahuluan :
“Warga Tua Teras Masyarakat”. Itulah suatu slogan yang memberikan pengiktirafan atas keberadaan warga
emas di tengah-tengan masyarakat. Walaupun sebahagian mereka boleh dianggap
sebagai Quran buruk, namun kewujudan mereka banyak memberikan impak positif
untuk melahirkan masyarakat yang penyayang, prihatin dan tahu membalas budi.
Malahan berdasarkan sepotong pepatah Cina yang bermaksud, “Apabila di dalam
rumah kamu tersimpan seorang tua, tahulah bahawa di dalam rumah itu sudah
menyimpan suatu barang yang berharga”. Oleh hal yang demikian, keberadaan warga
tua perlu dianggap sebagai suatu rahmat dan hendaklah diberikan penghormatan
pada kedudukan tertinggi. Dalam hal ini, ibu bapalah yang bertanggungjawab
untuk mendidik generasi muda agar tahu menghormati warga tua.
Isi 1 : Ibu bapa
perlu banyak bercerita tentang kehebatan dan sumbangan datuk dan nenek kepada
anak-anak – anak akan faham bahawa
keidupan berkeluarga yang mereka sedang alami adalah hasil daripada pengorbanan
warga tua
Isi 2 : Kerap membawa anak-anak berziarah orang tua
di kampung – penting kepada masyarakat
bandar yang semakin terpisah jauh daripada warga tua – anak-anak dapat kenal
dan bermanja dengan induk mereka
Isi 3 : Mendidik anak-anak bersikap merendah diri
kepada orang-orang tua –
memberi ucapan hormat dan sedia mendengar cakap golongan tua – elakkan
bercerita tentang sejarah silam orang tua terutama tentang perkara negatif
Isi 4 : Lebih kerap membawa anak-anak ke majlis-majlis
kenduri-kendara dan menziarah kematian – anak-anak akan lebih dekat dengan khalayak tua – boleh berinteraksi dan
kenal cita rasa warga tua
Isi 5 : Membawa ibu bapa bertandang atau tinggal
bersama – anak berasa lebih mesra
dengan datuk dan nenek mereka – cepat tumbuh perasaan kasih sayang.
Kesimpulan : Warga
tua ialah insan yang amat banyak meninggalkan jasa kepada generasi masa kini.
Segala jerih payah mereka perlu dihargai dan diberi balasan yang setimpal
dengan sumbangan mereka. Biarlah pengorbanan tersebut terus lestari dengan
sikap tahu membalas budi daripada anak-anak dan cucu. Inilah hakikat hidup
dalam rangkaian generasi dan salasilah keturunan yang tidak putus selama-lamanya.
3. Barangan buatan tempatan seperti makanan,
pakaian, dan perkakas rumah menjadi pilihan rakyat Malaysia.
Tulis sebuah
rencana tentang keistimewaan barangan buatan tempatan kepada pengguna.
NOTA : Sila ubah suai
soalan ini dengan rangka jawapan yang saya petik daripada Modul Edisi 2013
Kerajaan
menggalakkan rakyat Malaysia menggunakan barangan buatan tempatan.
Huraikan
kebaikan-kebaikan menggunakan barangan buatan tempatan.
Pendahuluan
: Peribahasa yang menyatakan ‘hujan emas di negari orang, hujan batu di
negeri sendiri, lebih baiklah di negeri sendiri’ mengajari kita betapa
pentingnya menghargai dan membanggakan apa-apa jua yang menjadi milik kita.
Dalam konteks ini, kempen belilah barangan buatan tempatan adalah menjadi
wahana penting untuk dihayati dan seterusnya mendapat sambutan tidak berbelah
bahagi oleh masyarakat. Kempen dan galakan ini menjadi inisiatif utama kerajaan
untuk menggalakkan pertumbuhan ekonomi negara yang dipacukan oleh aliran tunai
domestik. Sementara itu, dalam beberapa perspektif yang lain, galakan ini turut
memberikan impak yang positif kepada masyarakat pengguna dan meningkatkan
perkembangan ekonomi negara amnya.
Isi
1 : Membantu mempercepat
pertumbuhan dana dalam negara –
menyokong pertumbuan Keluaran Dalam Negara Kasar di samping memberi kesan
kepada meningkatnya pendapatan perkapita penduduk – dengan kata lain masyarakat
memiliki tukaran yang cukup
Isi
2 : Menyekat aliran tunai ke luar negara –
kecairan tunai (modal) hanya berlegar dalam pasaran tempatan – kini, sudah
melebihi RM20 bilion wang mengalir keluar kerana mengimport barang-barang
makanan – aliran keluar meningkat berlipat ganda sekiranya barangan aksesori,
pakaian, peralatan mesin dan jentera yang terpaksa diimport
Isi
3 : Menyokong kreativiti anak-anak
tempatan dalam sektor perniagaan – membantu mempercepat pertumbuhan
sektor PKS (Perusahaan Kecil dan Sederhana) – pembelian yang meningkat boleh
mendorong pengusaha melipatgandakan keluaran di samping kualiti yang turut
meningkat
Isi
4 : Membantu merancakkan sektor
perniagaan
–perniagaan berkembang dengan lebih pantas apabila pasaran aktif
Isi
5 : Pengguna memperoleh barangan yang
relatifnya lebih murah dengan kualitinya yang setaraf – murah
kerana kos produk yang lebih rendah dan berkualiti kerana pemproesan
menggunakan teknologi moden dengan piawai ISO 9200
Kesimpulan
: Daripada peribahasa, jauh-jauh seluang melaut akhirnya baliklah ke muara membuktikan bahawa,
selama-lama mana pun kita berbangga dengan kelebihan orang lain, namun tidaklah
lama kerana akan balik juga kepada asal usul. Hal yang demikian samalah
sifatnya apabila kita kesudahannya akan balik kepada cita rasa sendiri walaupun
zahirnya sangat berbangga dengan barangan asing. Seyogia berilah sokongan yang
tidak bergelah bahagi terhadap galakan membeli barangan tempatan.
4. Peninggalan sejarah seperti Tembok Besar
China di China, Taj Mahal di India dan Candi Brobodur di Indonesia sentiasa
menjadi daya tarikan pelancong si seluruh dunia.
Bincangkan
kepentingan peninggalan sejarah kepada sesebuah negara.
NOTA : Sila ubah
suai soalan ini dengan rangka jawapan soalan di bawah
Pengetahuan
tentang sejarah dikatakan teras kepada pembentukan tamadun sesuatu bangsa.
Malangnya sejak akhir-akhir ini sindrom buta sejarah telah melanda generasi
muda.
Ulaskan
pendapat anda tentang kewajaran kerajaan mewajibkan lulus sejarah pada
peringkat SPM.
Pendahuluan
:
Perbuatan mengoyak-ngoyak Jalur Gemilang, mempersendakan kalimat dalam lagu
Negaraku, merosakkan sumber alam semula jadi, bersekongkol dengan musuh negara,
rasuah, dan tidak menghormati undang-undang adalah antara anasir kerendahan budi bahasa dan lunturnya
jiwa patriotik. Namun demikian, fenomena seumpama itu seolah-olah menjadi
kepuasan kepada sesetengah individu untuk menunjukkan diri mereka hebat. Mereka
berbangga apabila dikatakan berjaya merobek-robek sistem perundangan,
peradaban, dan budaya masyarakat. Tingkah laku keji seperti ini sudah pasti
boleh meruntuhkan nilai patriotisme dalam kalangan rakyat seandainya tiada
sebarang tindakan proaktif diambil. Menyedarinya, kerajaan telah mengambil
pendekatan mewajibkan subjek sejarah kepada semua pelajar, malahan subjek
tersebut diwajibkan lulus pada peringkat SPM. Walaupun terdapat reaksi pro dan
kontra, saya berpendapat langkah tersebut sebagai kena pada masa dan situasi
untuk mengembalikan hak dan maruah negara agar tidak dicacatcelakan oleh
individu yang tidak bertanggungjawab.
Isi
1 : Dapat melahirkan rakyat yang sedar akan asal usul –
kejahilan terhadap asal usul boleh melahirkan individu yang mudah menderhaka –
sejarah memberikan maklumat tentang keadaan sebenar tanah air dan bangsa
sendiri - dapat membezakan dengan situasi di negara lain – tidak dengan
sewenang-wenangnya melakukan perkara-perkara yang menjatuhkan maruah negara
Isi
2 : Dapat menjelaskan tentang kedudukan sebenar masyarakat dan sistem politik
masyarakat majmuk di Malaysia – mendidik rakyat agar faham dan
tahu bertolak ansur dalam kalangan masyarakat majmuk – bersatu untuk membentuk
bangsa Malaysia berasaskan permuafakatan dalam kontrak sosial
Isi
3 : Mendidik rakyat memahami sistem bernegara – sejarah sebagai
sumber mengubah tingkah laku rakyat agar faham sistem pemerintahan sesebuah
negara – mendidik rakyat menghormati pemimpin, menghormati kewujudan perbezaan
kaum, agama, budaya, dan bahasa
Isi
4 : Elemen (alat penting) membantu mempercepat pembangunan negara –
rakyat yang faham sejarah akan patuh kepada negara – sentiasa berusaha
memajukan tanah air – tidak menimbulkan angkara yang membawa suasana
ketidaktenteraman dalam masyarakat dan negara – keamanan boleh meningkatkan
daya produktiviti negara
Isi
5 : Sentiasa bersedia mempertahankan kedaulatan negara – rasa
sayang dan terhutang budi kepada negara – bersedia pada bila-bila masa menjadi
tulang belakang pertahanan negara – menjaminkan ketenteraman dan keamanan
negara
Kesimpulan :
Ratusan tahun kita berjuang untuk mengembalikan maruah dan kemerdekaan tanah
air. Kini setelah 56 tahun negara mengecapi kemerdekaan setiap rakyat harus
merasai sendiri denyut nadi mengecapi nikmat kemerdekaan. Kita perlu ingat
bahawa, mempertahankan kemerdekaan dan kemakmuran yang telah lama dikecapi
adalah lebih susah. Oleh itu, seandainya wujud sikap talam dua muka akibat buta sejarah maka amat wajarlah kerajaan
mengambil langkah segera untuk mewajibkan syarat lulus sejarah dalam
peperiksaan seandainya langkah tersebut boleh menyelamatkan masa depan negara.
PULAU PINANG
1. Anda telah berpeluasng bercuti bersama-sama
dengan keluarga di tempat pelancongan yang terkenal di Malaysia.
Huraikan
langkah-langkah yang dapat dilaksanakan untuk menjadikan tempat pelancongan di Malaysia
lebih menarik.
NOTA : Rangka isi
di bawah saya padankan daripada soalan latihan daripada Modul saya Edisi 2013.
Sila buat ubah suai di mana-mana yang perlu
Pendahuluan : Sudah acap kali penganjuran tarikan pelancong
ke luar negara oleh pelbagai agensi sentiasa mendapat sambutan yang
memberangsangkan. Penganjuran tersebut turut disokong oleh pihak kerajaan
dengan menganjurkan Kempen Tahun Melawat Malaysia. Kini Malaysia mula dikenali di saentero
dunia sebagai destinasi pelancongan yang menarik, murah, dan eksotik. Sebagai
contoh, pada tahun 2012, Malaysia
telah menyasarkan jumlah kemasukan pelancong kepada 30 juta orang dengan
anggaran tukaran asing sebanyak RM30 bilion. Sejajar dengan hasrat negara untuk
menjadikan sektor pelancongan sebagai penyumbang utama ekonomi negara, maka
semua pihak di Malaysia
patut memainkan peranan aktif masing-masing.
Isi 1 : Penglibatan
aktif agensi kerajaan - Kementerian Pelancongan - agensi-agensi di bawah
kementerian berkenaan perlu aktif mempromosikan Malaysia ke peringkat global
Isi 2 : Inisiatif
hendaklah turut digerakkan oleh sektor swasta juga - menyokong dan mengambil
bahagian dalam program galakan pelancongan di luar negara - membangunkan
prasarana pelancongan seperti kemudahan penginapan dan pengangkutan
Isi 3 : Pihak
Berkuasa Tempatan (PBT) hendaklah menjaga dan memperindah kawasan jagaan
masing-masing - mengutamakan
aspek kebersihan dan keindahan - membangunkan tempat-tempat yang berpotensi
menjadi daya tarikan pelancong
Isi 4 : Minda
masyarakat hendaklah lebih berfikiran terbuka dan positif terhadap industri
pelancongan - melihat sektor pelancongan secara positif - menyokong usaha
pihak kerajaan dan PBT menjaga alam sekitar - mengamalkan budaya sopan santun,
peramah, dan berbudi bahasa
Isi 5 : Penglibatan
aktif duta-duta di luar negara - menyampaikan
mesej yang jelas tentang Malaysia
Kesimpulan : Sebagai sebuah negara yang aman dan harmoni, Malaysia
amat strategik untuk dikunjungi oleh pelancong-pelancong sama ada dari Timur
atau Barat. Peluang harus dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya pada masa ini
apabila Malaysia
begitu popular kepada pelancong dari Timur Tengah dan Asia Timur jauh. Peluang
yang sedia terhidang hendaklah bijak direbut, bak kata peribahasa rezeki jangan ditolak, aral jangan diraih.
2. Kenaikan harga barangan harian telah
menyebabkan ahli keluarga melakukan pelbagai usaha untuk menjimatkan
perbelanjaan.
Huraikan
usaha-usaha tersebut.
Pendahuluan
:
Semua pihak telah maklum, bahawa tahun 2008 hingga kini merupakan tempoh getir.
Kegetiran tersebut berpunca daripada suasana ekonomi dunia yang suram.
Peningkatan mendadak harga minyak, perubahan suhu dunia, bencana alam, dan
krisis bahan makanan cukup menakutkan banyak pihak. Hingga ke hari ini suasana
ekonomi dunia masih dalam suasana yang tidak menentu. Banjir besar yang melanda
negara-negara pengeluar pertanian seperti Australia, India, dan Cina amat
menakutkan kita. Walaupun Malaysia tidak begitu teruk terjejas, namun amaran
seperti itu perlu diambil serius agar dapat menyediakan payung sebelum hujan.
Bagi mendepani keadaan darurat seperti itu, setiap keluarga haruslah mempunyai
pelan dalam merancangkan perbelanjaan berhemat sekonyong-sekonyong tidak
menjadi mangsa krisis kenaikan harga barang.
Isi
1 : Mengamalkan latihan berjimat cermat
-
amalan yang harus dipupuk sejak kecil
-
memupuk nilai-nilai murni dalam keluarga seperti menyayangi harta benda,
berbelanja secara
berhemat, dan menjauhi amalan boros
Isi
2 : Mengamalkan latihan menabung dan menyimpan
- penyimpanan melalui institusi kewangan
dan pelaburan saham
- berjimat cermat sewaktu senang dengan
memperuntukkan lebihan belanja untuk simpanan
Isi
3 : Mendidik anak-anak dan ahli keluarga agar sentiasa berpada-pada dengan
kemampuan yang
ada
- tidak meminta-minta sesuatu yang
berlebih-lebihan
- tidak melampau dan meniru cara hidup di
luar kemampuan
Isi
4 : Tidak terlalu terpengaruh dengan umpan kebendaan dan berbelanja di luar
kemampuan
- keinginan untuk hidup bergaya melebihi
kemampuan
- cepat terpengaruh dengan pelbagai iklan
dan pujukan atau tawaran jualan murah dan pesta jualan
Isi
5 : Tidak terpengaruh dengan sikap ingin bersaing dan menunjuk-nunjuk
- elakkan sifat meninggi diri mahu
bersaing dengan jiran dan tetangga
- mendidik anak-anak supaya tidak
terikut-ikut dengan gaya hidup mewah jiran atau rakan-rakan
Kesimpulan
:
Pendidikan daripada peribahasa ingat
sementara belum kena, jimat sementara belum habis amatlah tepat diamalkan dalam
situasi seperti ini. Janganlah disebabkan sikap yang terlalu berkehendakkan
sesuatu sehingga di luar kemampuan, kita terpaksa menanggung beban terutama
dalam krisis gawat seperti ini.
Janganlah sudah terhantuk baru hendak menengadah. Oleh itu, rancanglah strategi
perbelanjaan secara berhemat dalam erti kata hendak kaya berdikit-dikit, hendak
papa bertabur urai.
3. Makanan segera dan makanan ringan seperti
burger, mi segera dan kentang goreng telah menjadi pilihan masyarakat sekarang.
Ulaskan pernyataan
tersebut.
4. kemasukan warganegara asing ke sesebuah
negara telah meninggalkan pelbagai kesan.
Jelaskan
kesan-kesan kemasukan warga asing ke negara tersebut.
NOTA : Rangka isi
ini dipetik daripada Modul saya Edisi 2013. Sila buat ubah suai pada mana-mana
aspek yang perlu.
Sejarah telah
memaparkan bukti apabila negara-negara perindustrian di Eropah memulakan era
perindustrian dengan cara membuka dasar buruh yang telus. Dasar tersebut telah
menggalakkan rakyat dari negara-negara Dunia Ketiga berhijrah ke negara mereka
atas dasar keperluan buruh. Kini amalan seperti itu berterusan berlaku di
Eropah walaupun dalam bentuk yang berbeza. Musibahnya, apabila dasar tersebut
dipermudah, pelbagai implikasi negatif terpaksa ditanggung oleh negara-negara
perindustrian di Eropah. Amalan tersebut kini turut sama dikongsi oleh
negara-negara perindustrian baru termasuk Malaysia juga. Malang sekali apabila
dasar buruh asing ini gagal diurus dengan sempurna telah memberi impak yang
cukup negatif kepada negara penerima. Pelbagai kesan sama ada ekonomi, sosial,
dan politik terpaksa ditanggung oleh negara-negara penerima. Keadaan tersebut
tidak terkecuali kepada Malaysia juga.
Isi
1 : Masalah yang timbul dalam menentukan status pekerja - pekerja
tanpa permit mengatasi yang sah - tidak terikat dengan segala sistem, peraturan
dan undang-undang negara - sukar untuk mengambil tindakan terhadap golongan ini
Isi
2 : Pendatang bebas melakukan pelbagai aktiviti yang bertentangan dengan dasar
dan peraturan negara - melakukan kegiatan jenayah – kini kadar
jenayah terlalu kritikal di Malaysia - bebas menyusup masuk dan keluar terutama
selepas melakukan jenayah (sindiket pengedaran dadah antarabangsa oleh warga
Iran manakala masalah samseng dan jenayah oleh warga Afrika)
Isi
3 : Mengancam keselamatan negara - kehidupan aman dan
harmoni yang dirasai rakyat sejak dulu benar-benar tergugat - pihak keselamatan
negara tidak menang tangan untuk menangani gejala jenayah yang meningkat dengan
mendadak
Isi
4 : Dalam aspek sosial, merampas segala
peluang rezeki rakyat tempatan - menguasai pasaran buruh dan sektor
perladangan -membuka ruang agar majikan dengan sewenang-wenangnya melupakan
tanggungjawab sosial terhadap warganegara sendiri
Isi
5 : Menyebarkan pelbagai pengaruh asing yang negatif dan destruktif - gaya
hidup samseng dengan pergaulan bebas - membebaskan diri daripada sebarang
ikatan adat, norma, budaya, dan etika masyarakat setempat - tiada rasa hormat
terhadap masyarakat tempatan
Isi
6 : Menimbulkan pelbagai keresahan dan ketidaksetabilan dalam masyarakat - mengganggu
gugat sistem masyarakat setempat - mengamalkan perkahwinan dengan rakyat
tempatan yang tidak mengikut tatacara undang-undang dan agama - menculik dan
melarikan anak-anak gadis tempatan ke luar negara
Kesimpulan
:
Tempelak peribahasa pernah menyatakan, iaitu hajat di hati nak peluk gunung, malang terpeluk biawak celaka.
Inilah situasi yang terpaksa kita hadapi kini. Gejala pendatang asing yang pada
hematnya untuk membantu mempercepat agenda pembangunan di negara ini telah
memusibahkan kita dengan pelbagai ancaman. Sesungguhnya, sudah sampai masanya
agar semua pihak menilai semula akan keperluan mengambil buruh asing tanpa
mengambil kira masa depan negara..
WP KUALA LUMPUR
1. Setiap murid perlu menghormati dan menghargai
jasa guru di sekolah.
Huraikan pendapat
anda dalam usaha menghargai jasa guru di sekolah.
NOTA : Soalan ini
hampir menyamai sampel karangan dalam Modul Edisi 2013. Dengan ihsan saya
perturunkan. Anda perlu membuat beberapa ubah suai pada mana aspek yang perlu
diubah.
“Tempat jatuh lagi
dikenang, inikan pula tempat menimba ilmu”. Sebagai pelajar yang telah berjaya,
anda ingin merakamkan penghargaan dan terima kasih kepada sekolah dan guru-guru
yang mendidik anda.
Tulis teks ucapan untuk
melahirkan perasaan anda itu.
Assalamualaikum
dan salam sejahtera’
Yang saya hormati Puan Pengacara
Majlis, Yang Berusaha Tuan Pengetua SMK Ambang Saujana, Tuan Haji Ramli Bin
Mohd Zaini, Yang Dihormati para guru dan seterusnya rakan-rakan yang dikasihi
sekalian.
Atas limpah kurnia Allah yang
Maha Pemurah lagi Pengasihani, saya melafazkan kesyukuran kerana dengan
izin-Nya kita dapat berjumpa dalam majlis yang amat besar ertinya kepada warga
SMK Ambang Saujana. Kita sangat bertuah dan bersyukur kerana di sekolah inilah
tempat kita belajar, bermain, berkawan, bermesra dengan para guru dan
seterusnya melakarkan kejayaan.
Hadirin
sekalian,
Air
jernih genang-genangan
Alir
deras jernih di hulu
Tempat
jatuh lagi dikenang
Inikan
pula tempat menimba ilmu
Pantun
di atas dengan sesungguhnya, saya dedikasikan untuk para guru dan khususnya
untuk SMK Ambang Saujana yang telah banyak menaburkan budi kepada saya dan
saudara saudari. Istimewa pula, pada hari yang bertuah ini, kita diraikan
sekali lagi kerana mencapai kejayaan yang cemerlang dalam peperiksaan SPM.
Hadirin
sekalian,
Sebelum menelusuri lebih jauh,
saya terlebih dahulu mengambil peluang untuk mengimbau semula sejarah lima
tahun yang silam ketika saya dan rakan-rakan mendaftarkan diri di sekolah ini.
Sebagai pelajar baru, kita seolah-olah lembu masuk kampung semasa pertama kali
melepasi pintu pagar sekolah. Pelbagai perasaan berbaur dalam benak fikiran
tentang alam persekolahan menengah yang bakal kita tempuhi. Perasaan gerun,
seronok, dan cemas bertukar ganti mengusik emosi. Maklumlah, pada waktu itu
kita dikelilingi oleh pelajar-pelajar yang lebih senior dan ada dalam kalangan
mereka yang bertubuh gempal dan sasa. Malahan perkara yang lebih rumit lagi,
sesama kita pun belum kenal antara satu sama lain. Namun begitu, semua perasaan
tersebut tidak lama berada di dalam minda apabila para guru yang cukup
berdedikasi dan penyayang telah membimbing kita. Atas keramahan dan manis muka
para guru dan rakan-rakan senior, kita meniti hari-hari berlalu tanpa disedari.
Natijahnya, sekarang kita telah menjadi sebahagian daripada insan bertuah yang
diraikan oleh phak sekolah atas kejayaan cemerlang dalam peperiksaan SPM yang
lalu.
Para
pendidik yang dihormati sekalian,
Alhamdulillah, tiada kalimah
seindah madah untuk saya lafazkan atas kejayaan meraih keputusan paling
cemerlang yang saya peroleh. Memang benar, rajin dan usaha tangga kejayaan.
Namun apa-apapun, kejayaan meraih 9 1A
yang terpampang di hadapan mata bukanlah perkara gampang. Sebaliknya,
tanpa usaha dan komitmen yang cukup dedikasi daripada para pendidik dan
pengurusan sekolah, kejayaan yang berada dalam tangan saya dan rakan-rakan
adalah suatu misi yang mustahil. Kami cukup yakin, setitis liur basah yang
terpercik daripada lidah seorang pendidik adalah sumber yang menjadi mutiara
ilmu. Terima kasih cikgu! Sesungguhnya, jasamu akan kami kenangi bak seluas
lautan yang tidak bertepian .
Rakan-rakan
sekalian,
Selama lima tahun kita menimba
ilmu di sini, bukan perihal akademik sahaja yang menjadi agenda pihak sekolah,
malahan pembinaan sahsiah dan jati diri turut dirancang. Kita dididik menjadi
insan serba boleh dalam bidang kurikulum, kokurikulum, pemantapan rohani serta
bermotivasi. Pelbagai program kecemerlangan sama ada yang berunsurkan akademik
mahupun kokurikulum telah berjaya membentuk diri kita menjadi insan yang hebat
dan cemerlang. Betapa tidak, sekolah ini adalah antara yang tersohor dalam
kalangan institusi menengah di negeri ini. Kita cemerlang dalam setiap
peperiksaan awam, kita hebat dalam beberapa acara sukan serta kita amat
digeruni dalam beberapa pertandingan koakademik seperti pidato, koir, dan
persembahan kebudayaan. Pendek kata, kita telah membuktikan kemampuan untuk
menjadi insan yang seimbang.
Sesungguhnya, semua kejayaan tersebut tidak lain dan tidak bukan kerana
guru-guru yang amat dedikasi yang berada di hadapan kita.
Hadirin
sekalian,
Bercakap bagi pihak diri saya
sendiri, perasaan gembira, terharu dan bangga masih belum mampu saya lahirkan
sama ada dalam bentuk kata-kata mahupun tingkah laku. Tanpa dibatasi oleh
apa-apa sempadan, saya menganggap guru-guru sebagai ibu dan ayah kepada saya.
Mereka menyuluhi saya sinar hari depan yang meyakinkan. Mereka amat penyayang
dan mereka amat prihatin. Saya percaya walaupun setinggi langit tangan menyapu
awan, saya tidak mampu menoleh pandang melainkan SMK Ambang Saujana tetap di
hati dan pasti kekal abadi mencipta sejarah. Izinkan saya mengambil segala
inspirasi yang tuan-tuan dan puan-puan telah ilhamkan sepanjang mendidik saya.
Saya bertekad untuk membalas budi anda dengan membawa balik kejayaan yang lebih
cemerlang. Saya berjanji, demi anak nusa yang terdidik sempurna di sini, tidak
sama sekali-kali berlaku kacang melupakan kulit sebaliknya tidak jauh seluang
melaut balik juga ke muara. Insya-Allah,
Rakan-rakan
yang dikasihi sekalian,
Diri kita ibarat setinggi-tinggi
terbang bangau hinggap semula di belakang kerbau. Janganlah terjadi, daun
melayang jauh perdu dilupakan. Pada kesempatan ini, saya menyeru rakan-rakan
yang bersama-sama mencipta kecemerlangan di sini agar menyimpan iltizam untuk
kembali kepada ibu kandung bagi menabur khidmat dan bakti. Ayuh, masa kita di
sini sudah tamat dan kita buka episod baru untuk melanjutkan pelajaran ke
peringkat yang lebih tinggi. Yang penting kepada kita, jangan sekali-kali kita
pergi sehingga melupakan tempat jatuh bangun di sini kerana, “Tempat jatuh lagi
dikenang, inikan pula tempat menimba ilmu”. Selepas mencapai kejayaan di
peringkat yang lebih tinggi sentiasalah kembali menjenguk sekolah yang telah
mencipta sejarah cemerlang kita. Ingitlah pesan peribahasa, daun boleh melayang
jauh, tetapi getah tetap mengalir ke perdu.
Hadirin
sekalian,
Berat hati dan longlai langkah
untuk saya pergi meninggalkan sekolah ini. Lipatan sejarah yang telah ternukil
sepanjang dididik di sini terus menjadi usikan kenangan. Insya-Allah selagi
hayat dikandung badan, budi para pendidik tetap dikenang bak budi setahun
segunung intan. Saya berdoa semoga Allah mencurahkan rahmat dan keberkatan
kepada tuan-tuan dan puan-puan agar terus berdedikasi dalam mendidik anak-anak
nusa. Izini kami pergi, dengan saya abadikan serangkap pantun,
Burung
terbang melintas sempadan
Terbang
menuju muara segara
Biar
jauh berbilang lautan
Sebutir
katamu menjadi mutiara
Sekian
terima kasih.
2. Ibu bapa memainkan peranan yang penting dalam
usaha menggalakkan anak-anak mementingkan keindahan dan kebersihan alam
sekitar.
Bincangkan
langkah-langkah yang boleh dilakukan oleh ibu bapa untuk menggalakkan anak-anak
menjaga keindahan dan kebersihan alam sekitar.
NOTA : Soalan ini
terlalu hampir dengan isu soalan 2 dalam SPM NOVEMBER 2012.
3. Andaikan anda seorang pemberita. Anda ditugaskan
mewawancara seorang pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia
tentang usaha menangani gejala rasuah dalam kalangan masyarakat.
Tuliskan wawancara
tersebut selengkapnya.
NOTA : SILA UBAH
SUAI SOALAN INI DENGAN RANGKA SEDIA ADA YANG SAYA PETIK DARIPADA MODUL SAYA EDISI
2013.
Latihan
1 : Pelbagai bentuk penyelewengan
seperti rasuah, penipuan, dan menyalahgunakan harta kerajaan untuk kepentingan
peribadi semakin menular sejak belakangan ini. Perbuatan keji tersebut boleh
mendatangkan pelbagai kesan negatif kepada negara dan perlu ditangani dengan
segera.
Bincangkan
kesan-kesan penyelewengan kepada negara dan cadangkan langkah-langkah untuk
menanganinya daripada berleluasa.
Pendahuluan : Sekali dalam setahun, yakni pada setiap kali laporan audit oleh Ketua Audit Negara, pelbagai amalan salah laku dan penyelewengan yang membabitkan wang rakyat terpampang di dada-dada akhbar. Berdasarkan laporan audit pada Oktober 2012, sebanyak RM42.138 Bilion wang negara telah dibelanjakan secara salah dan mengalami kerugian. Masya-Allah, alangkah banyaknya wang negara yang lesap angkara bikinan tangan-tangan yang tidak amanah. Inilah sikap telunjuk lurus kelengkeng berkait dan pepat di luar rencog di dalam yang masih menjadi duri dalam daging terhadap negara. Dengan kata lain, amalan keji ini adalah berpaksikan nafsu besar yang mementingkan diri sendiri mengatasi kepentingan negara dan masyarakat. Amalan-amalan mazmumah itu sudah pasti mendatangkan pelbagai impak negatif kepada negara dan seyogia perlu ditangani segera dengan pelbagai tindakan yang tegas.
Kesan-kesan negatif :
Isi 1 : Menjadi penghalang kepesatan pembangunan negara – berlaku ketirisan dan ketidakjujuran - dana negara dicuri untuk kepentingan peribadi – matlamat menjadi negara maju menjelang tahun 2020 tidak akan terlaksana
Isi 2 : Negara akan muflis – perbendaharaan negara tidak mampu menyalurkan wang yang terlalu banyak – simpanan (rizab) negara kosong – berlaku krisis hutang ( contoh negara Greece, Sepanyol dan beberapa negara di Afrika sedang berdepan dengan ancaman muflis)
Isi 3 : Boleh mengganggu-gugat keamanan dan kestabilan negara – kemerosotan ekonomi menjadi punca utama sesebuah negara tidak stabil – berlaku protes dan tunjuk perasaan – runtuhnya kuasa politik
Langkah-langkah :
Isi 4 : Melaksanakan undang pencegahan jenayah rasuah dan penyelewengan yang lebih tegas – untuk mengurangkan tindakan salah laku dan amalan rasuah yang semakin leluasa – tindakan undang-undang berdasarkan Kanun Aturcara Jenayah Seksyen 406 Kanun Keseksaan dengan hukuman maksimum 10 tahun penjara dan sebatan dan Seksyen 409 kanun sama membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda – tindakan hendaklah sekata tanpa memilih bulu
Isi 5 : Menanamkan kesedaran dan integriti dalam kalangan pemimpin dan rakyat – masyarakat yang beramanah dan telus menjadi benteng ketahanan negara – melaksanakan pendidikan yang berterusan dari peringkat awal persekolahan – kerajaan mewujudkan Institut Integriti Malaysia (IIM)
Isi 6 : Memperkasakan pendidikan agama dan moral – wujud kesedaran atas rasa bersalah kerana tindakan yang menyalahi peraturan – memperkasakan moral yang lebh suka menyumbang daripada menerima – (mencontohi sikap ketelusan rakyat Jepun yang sanggup mengorbankan diri dan kedudukan apabila terbukti tidak telus)
Kesimpulan : Amat tepat sekali apabila dikatakan amalan rasuah ibarat anai-anai yang memakan sepohon kayu yang sasa pun pasti akan tumbang. Demikianlah, perbuatan rasuah yang menyamai musuh dalam selimut dan tindakan bagaikan api di dalam sekam. Penularannya amat sulit, namun kesannya terhadap kemusnahan sesebuah negara amat berbahaya sekali. Oleh itu, sebagai rakyat Malaysia kita hendaklah menjauhi sikap menggunting dalam lipatan untuk memenuhkan tembolok sendiri akhirnya negara menerima padah. Berwaspadalah dengan pesanan, “RASUAH MUSUH NEGARA”.
4. Malaysia sentiasa mengadakan hubungan
antarabangsa dengan negara-negara luar dalam pelbagai bidang. Usaha ini
sememangnya mendatangkan impak yang baik ke arah pembangunan negara.
Huraikan faedah
yang diperoleh negara-negara di dunia melalui kerjasama serantau.
Pendahuluan: Ibarat hidup sandar-menyandar bagai aur
dengan tebing. Demikianlah hidup kita yang saling memerlukan antara satu dengan
yang lain. Kita tidak boleh hidup bersendirian bagai enau dalam belukar melepaskan
pucuk masing-masing. Banyak perkara yang kita perlu kepada sokongan orang lain.
Tuhan juga telah berfirman dengan maksudnya, “Aku jadikan manusia daripada
bersuku-suku dan berbangsa-bangsa agar mereka saling mengenali dan bertolong
bantu.” Oleh hal yang demikian, sebagai kerajaan yang bebas dan merdeka,
Malaysia telah mengambil inisiatif untuk menjalinkan hubungan diplomatik dengan
seluruh negara di dunia tanpa memilih
perbezaan pendapat, ideologi, bangsa, dan agama.
Isi 1: Memperluas jalinan hubungan
diplomatik dalam dasar luar negara – menjalinkan persefahaman dan hubungan
bilateral dan multilateral (hubungan dua hala dan pelbagai hala) dengan
kerajaan di seluruh dunia - agar dunia mengiktiraf Malaysia sebagai sebuah
negara yang berdaulat dan merdeka - mengelak perasaan curiga dan prejudis dalam
kalangan masyarakat dunia
Isi 2: Mewujudkan jalinan sosial, ilmu,
dan budaya di peringkat global - menjadikan Malaysia sebagai hub pendidikan global - mengeksport
dan mengimport sumber maklumat dan ilmu pengetahuan melalui jaringan kerjasama
di bawah badan dunia seperti UNESCO - mengenali cara hidup budaya dan adat
resam pelbagai masyarakat dunia - menjalinkan persefahaman melalui misi sukan,
kerja amal, dan sumbangan kemanusiaan
Isi 3: Mewujudkan
rangkaian ekonomi dan perdagangan global - memperluas pasaran di peringkat global -
memperkenalkan produk Malaysia di pasaran antarabangsa – menjalinkan hubungan
dagang dan memperluas pasaran global – menarik lebih banyak pelaburan asing ke
Malaysia
Isi 4: Mewujudkan jaringan serantau dan antarabangsa -
mengambil bahagian
dalam pelbagai aktiviti antarabangsa – persidangan tentang siasah, ekonomi,
sosial, dan keamanan - menjaga kebajikan negara-negara serumpun dan serantau
(ASEAN), negara-negara merdeka (KOMANWEL), kebudayaan (OIC), dan dunia (PBB)
Isi 5: Memenuhi tanggungjawab sosial untuk hidup
sebagai warga dunia yang bersatu padu - menghormati hak asasi manusia untuk hidup
bebas, berdaulat, dan diiktiraf - tidak bersikap mementingkan diri dan boleh
berada dalam kelompok masyarakat dunia - memperluas sistem rangkaian maklumat
global dalam jalinan maklumat siber -membangunkan minda dan peribadi bangsa
Malaysia agar setanding dengan warga dunia
Kesimplulan : Dalam abad milenium ini, umat Malaysia tidak
harus terkongkong dalam belenggu katak di bawah tempurung. Kita tidak boleh
lagi hidup bersendirian kerana sebarang gerak geri kita sentiasa diperhati oleh
masyarakat luar. Daripada kita dianggap sebagai bangsa yang tidak mesra
masyarakat dunia dan disisihkan dalam pelbagai agenda lebih baik kita memberi
sumbangan sedaya yang mampu. Kita harus berbakti kepada masyarakat dunia
sekadar yang upaya bak kata peribahasa sedikit tanda ingat, banyak tanda ada.
YAYASAN ISLAM
KELANTAN
1. Sekolah anda akan menganjurkan, “Minggu
Kebersihan dan Keceriaan Sekolah”.
Berikan pendapat
anda tentang program-program yang perlu dijalankan sepanjang minggu tersebut.
2. Slogan “Membca Jambatan Ilmu” menunjukkan
bahawa budaya membaca akan melahirkan masyarakat yang berilmu dan mendatangkan
faedah yang besar kepada negara.
Huraikan peranan
yang perlu dimainkan oleh ibu bapa untuk memupuk budaya membaca dalam kalangan
keluarga mereka.
Pendahuluan : Apabila seseorang itu cuba
mengkaji dan mendalami kandungan yang tersurat mahupun tersirat daripada Surah
Al Alaq, nescaya jawapan yang diperoleh tentulah amalan membaca adalah
merupakan suatu kewajipan. Kewajipan membaca bukan sekadar menjadi pelengkap
kepada sesuatu peperiksaan, sebaliknya menjadi tanggungjawab untuk melahirkan
umat yang berjaya, bijaksana, dan hebat menguasai dunia keilmuan. Namun
demikian, saranan membaca menatijahkan nilai yang paradoks apabila masyarakat
Malaysia khususnya amat liat untuk membaca. Sama ada di peringkat masyarakat
umum hinggalah ke pusat-pusat pengajian, amalan membaca gagal dibudayakan.
Walaupun pelbagai kempen dan insentif diberi untuk menyemarakkan amalan
tersebut, hasil yang diperoleh amatlah mengecewakan. Oleh itu, sejajar dengan
sesuatu kejayaan itu bermula dari rumah, nescaya keluarga haruslah memainkan
peranan aktif untuk memupuk semula amalan membaca.
Isi-isi penting
:
Isi 1 : Keluarga perlu membudayakan amalan membaca
sama seperti aktiviti tetap yang lain – (amalan membaca Quran bagi keluarga Islam), amalan beriadah dan
aktiviti menonton TV dijadikan sama penting dan seimbang dengan amalan membaca
Isi 2 : Ibu bapa hendaklah memiliki habit suka
membaca – menanamkan sifat meneroka dan
mencari maklumat baru dengan membaca – membaca sebagai suatu penerokaan minda – memberikan kesedaran kepada
anak-anak tentang asyiknya membaca
Isi 3 : Menyediakan prasarana dan sumber bacaan yang
cukup – mempelbagaikan bahan bacaan
mengikut minat dan tahap – tidak boleh bergantung kepada minat sebelah pihak –
fikirkan minat dan kecenderungan anak-anak juga (ibu bapa tidak boleh terikat
dengan membaca akhbar semata-mata)
Isi 4 : Menghidupkan amalan mentor membaca dalam
keluarga – ibu membaca kisah penerokaan
dan pengembabaraan kepada anak-anak yang masih kecil – bapa membaca
sumber-sumber berkaitan sejarah, politik dan ekonomi dengan anak-anak yang
lebih matang
Isi 5 : Mengadakan rutin tetap mingguan atau bulanan
untuk berkunjung ke kedai buku atau pameran buku (sekiranya ada) – memberi inovasi dan perspektif baru kepada anak-anak tentang
perkembangan dunia buku
Kesimpulan : Hidup dengan membaca ibarat minda yang sedang bergerak untuk
meneroka ke seluruh isi alam. Membaca umpama kita sedang berinteraksi atau
berdialog dengan seseorang insan bijaksana melalui huruf dan angka yang disusun
untuk menjadi fakta. Oleh itu, keluarga yang sentiasa membaca boleh diibaratkan
sebagai sedang mengembara ke seluruh polosok alam. Dengan hal yang demikian,
pupuklah minda ahli keluarga dengan amalan membaca.
3. Malaysia berpotensi menjadi
destinasi pelancongan utama di rantau ini.
Bincangkan
sumbangan sektor pelancongan kepada negara Malaysia.
Pendahuluan
:
Apabila berbicara perihal melancong, banyak orang yang akan mengalih pandang
sama ada ke negara-negara Barat mahu pun di negara-negara Asia Timur Jauh
seperti Jepun, Korea, dan Taiwan. Sebenarnya dalam ghairah kita melancong ke
tempat lain, tanpa disedari ramai pula pelancong asing yang datang ke negara
kita. Oleh itu, jelaslah bahawa Malaysia pun tidak kurang hebat dengan
destinasi pelancongan yang menarik. Peluang tersebut wajar sekali kita
manfaatkan demi faedah kepada negara kerana industri pelancongan sangat banyak
impaknya kepada kemajuan ekonomi, sosial, dan politik sesebuah negara.
Isi
1 : Dari segi politik, hubungan antarabangsa dengan negara asing semakin meluas – imej
Malaysia akan dihebahkan oleh duta-duta tidak rasmi yang datang melancong
Isi
2 : Dalam aspek ekonomi – banyak sekali peluang ekonomi yang
terjana – kemajuan kepada industri pelancongan itu sendiri seperti dalam bidang
perhotelan – memajukan industri hiliran berkaitan pelancongan seperti makanan,
pakaian, cenderamata, pengangkutan dan sebagainya.
Isi
3 : Dalam aspek sosial – masyarakat setempat memperoleh pelbagai
pendedahan daripada interaksi dengan orang asing – aspek budaya – bahasa dan cara
berfikir
Isi
4 : Malaysia dapat memaksimumkan potensi negara – sistem
pengangkutan yang dibangunkan, kemudahan
prasrana, alam sekitar yang terjaga dan semua potensi alam berjaya
dimanfaatkan
Isi
5 : Boleh mempertingkatkan tukaran asing – satu lagi peluang
dalam bidang ekonomi – minat yang tinggi daripada pelancong-pelancong dari
Timut Tengah, Jepun, Korea, dan Eropah boleh meningkatkan kadar tukaran mata
wang negara.
Kesimpulan
:
Sektor pelancongan sebenarnya telah lama menjadi penjana ekonomi kepada banyak
negara di dunia. Walaupun industri pelancongan sering dilabelkan dengan
pelbagai implikasi yang negatif, namun imej tersebut boleh diatasi sekiranya
rakyat Malaysia sendiri memiliki jati diri yang kuat terutama dalam aspek
budaya dan agama. Janganlah sebabkan
nilai setitik rosak susu sebelanga.
TERENGGANU
1. Sebagai setiausaha sidang redaksi majalah
sekolah, anda ditugaskan untuk menyediakan satu laporan tentang Hari
Kokurikulum yang diadakan di sekolah anda.
Sediakan laporan
itu selengkapnya.
2. Ibu bapa menjaga anak-anak dengan penuh kasih
sayang, namun apabila anak-anak meningkat remaja ada antara mereka yang
terlibat dengan pelbagai masalah sosial.
Jelaskan
faktor-faktor yang mendorong berlakunya keadaan sedemikian.
Pendahuluan
: Tokoh-tokoh psikologi menegaskan bahawa alam
remaja ialah alam yang penuh mencabar, indah, futuristik, dan kadang-kadang
pincang. Tempoh usia remaja juga menjadi wilayah usia yang memisahkan dunia
kanak-kanak dan dewasa. Ada ketikanya remaja menjadikan diri mereka seolah-olah
sudah dewasa sebaliknya dalam situasi yang lain pula mereka bagaikan
keanak-anakan. Kadang-kadang mereka begitu agresif mencuba dan menuntut perkara
yang bukan-bukan. Sifat agresif dan mudah memberontak itulah yang meletakkan
remaja sebagai golongan yang sentiasa ghairah menuntut pelbagai kebebasan,
namun kesudahannya mereka terjebak dengan pelbagai masalah sosial.
Isi
1 : Remaja mahu mereka dilihat sudah
benar-benar bebas
-
mahu segera keluar daripada sebarang
kawalan dan kongkongan
-
berasa diri sudah bebas daripada tempoh
alam kanak-kanak
-
sudah yakin untuk membuat keputusan sendiri
Isi
2 : Remaja lebih yakin apabila berada
dalam lingkungan rakan sebaya
-
mahu diri dan kelompok diiktiraf
-
berani membuat keputusan sendiri apabila
berada dalam lingkungan rakan sebaya
-
beranggapan ibu bapa, guru-guru dan orang
yang lebih tua tidak mampu menyelami hati dan perasaan mereka
-
menggunakan pendekatan memberontak daripada
nasihat dan berunding
Isi
3 : Amalan masyarakat kini yang lebih
banyak memberikan kebebasan kepada remaja
-
kesibukan ibu bapa bekerja
-
kesuntukan masa ibu bapa memberikan peluang
remaja lebih bebas
-
mula mengenali alam pembebasan lebih awal
daripada yang sepatutnya
-
mula menunjukkan personaliti ingin bebas
daripada sebarang kongkongan
Isi
4 : Terpengaruh dengan ideologi
pembebasan di Barat
-
pengaruh ideologi “Born to be free”
-
pengaruh daripada kumpulan muzik rock metal
dan heavy metal
-
cuba mencari platform sendiri
Isi
5 : Tandus nilai-nilai peradaban Timur
-
kejumudan dan kejahilan fahaman agama dan
moral
-
cuba memutuskan cengkaman keluarga, adat,
dan masyarakat
-
berbangga apabila dikenali sebagai remaja
bebas
-
menganggotai kumpulan pemuda rempit,
skinhead, dan muzik liar
Kesimpulan
: Kebebasan merupakan manifestasi daripada
tuntutan semula jadi manusia. Kebebasan dapat melahirkan insan yang berdikari,
berani, dan tabah. Dengan memiliki kebebasan, manusia dapat menentukan arah
tuju dan pilihan ideologinya. Sungguhpun demikian, apabila kebebasan dijadikan
sebagai matlamat hidup, berkemungkinan manusia melakukan pelbagai tindakan yang
melebihi had etika, budaya, dan norma dalam masyarakat. Justeru, tidak salah
remaja memcari kebebasan asalkan kebebasan yang diperoleh bakal mematangkan
diri mereka.
3. Gejala rasuah dalam masyarakat boleh membawa
banyak kesan negatif seperti manfikan hak rakyat serta menjejaskan imej negara.
Huraikan
langkah-langkah yang boleh diambil untuk menangani gejala ini.
4. Pergolakan dan peperangan yang berlaku di
sesebuah negara bukan sahaja menjejaskan keamanan negara tersebut malahan turut
menjejaskan negara-negara serantau.
Ulaskan
peranan yang boleh dimainkan oleh pemimpin-pemimpin dan pertubuhan-pertubuhan
di peringkat serantau dan dunia untuk menangani krisis ini.
Pendahuluan
:
“Gajah sama gajah berjuang, pelanduk mati di tengah-tengah”. Petikan daripada
peribahasa tersebut mendedahkan betapa besar sungguh impak daripada para
pemimpin. Elok pemimpin eloklah rakyat, sebaliknya apabila pemimpin rosak maka
rakyatlah yang akan menanggung sengsara. Pergolakan dan kempen berdarah yang
melanda negara-negara Timur Tengah benar-benar mendedahkan tembelang buruk para
pemimpin yang gagal menguruskan negara dan rakyat masing-masing. Demi keamanan
sejagat, para pemimpin di seluruh dunia hendaklah insaf bahawa mereka ialah
penentu sama ada dunia ini sebagai syurga kehidupan ataupun menjadi pentas
neraka yang sengsaranya bertimpa-timpa ibarat lautan yang tidak bertepi.
Isi 1 : Para pemimpin harus sedar mereka sebenarnya
memikul amanah bukan sebagai penyebar fitnah – sedar akan tanggungjawab
kesengsaraan yang terpaksa ditanggung oleh berjuta-juta manusia berpunca
daripada pemimpin – peristiwa Perang Dunia adalah berpunca daripada sikap tidak
bertolak ansur antara blok ‘Triple Antante dan Triple Alliance’
Isi 2 : Pemimpin
mesti peka terhadap order dunia sekarang yang lebih mengutamakan kebijaksanaan
daripada kekerasan dan keganasan – kejatuhan beberapa pemimpin di negara-negara
Timur Tengah boleh dijadikan iktibar
Isi 3 :
Pemimpin-pemimpin blok negara kaya bertanggungjawab menyelamatkan kesengsaraan
di negara-negara miskin dan tertindas – membantu atas dasar kemanusiaan bukan
atas dasar muslihat politik
Isi 4 : Badan
Keselamatan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) hendaklah diberi lebih peranan untuk
menghalang penindasan pihak tertentu – kuasa veto kumpulan negara kuasa besar
tidak wajar diamalkan
Isi 5 : Wujudkan
musyawarah dan baiah pemimpin seluruh dunia bahawa dunia ini sebagai tempat
keamanan dan berkasih sayang – elakkan sikap tamak dan gila akan kuasa
Kesimpulan
:
Berdasarkan kata-kata daripada Nabi SAW yang bermaksud, “ Tingkah laku rakyat
adalah bergantung kepada tingkah laku pemimpin” membuktikan bahawa peranan
pemimpin adalah amat besar dalam menerajui order dunia. Kebobrokan dunia yang
terjadi pada hari ini bukanlah berpunca daripada malapetaka alam mahupun
kemiskinan dan sebagainya, tetapi akibat tiada sikap tolak ansur antara
pemimpin. Oleh itu, sesat di hujung jalan baliklah ke pangkal jalan.
SALAM HORMAT
ISHAK BIN MD SHAH
Askm.. izinkan saya menyimpan contoh karangan dan isi- isinya sebagai sumber rujukan dari semasa ke semasa.. terima kasih
ReplyDelete