Thursday, August 4, 2011

SELAMAT BERPUASA - TUISYEN KARANGAN

Alhamdulillah, saya sangat bersyukur atas limpah kurnia Allah kerana saya dan anda diberi peluang merasai kenikmatan Ramadhah. Nikmat yang tiada tolok bandingnya yang sukar dilafaz dengan kata-kata namun nur dan cahaya iman sahaja yang boleh melihat dengan mata hati akan kehebatan anugerah Allah. Barakallah.

Sahabat-sahabat yang dikasihi sekalian,
    Setelah beberapa banyak sampel dan panduan saya berikan, saya yakin banyak perkara yang telah disampaikan kepada anak-anak didik kita. Dalam ruangan yang terhad ini, saya mengambil peluang untuk memberikan khidmat tuisyen (aktiviti soal jawab) tentang panduan untuk menulis karangan pula.

Soalan : Untuk memperoleh sebuah pendahuluan yang cemerlang, apakah aspek penting yang perlu saya tekankan?


Jawab : Anda hendaklah terlebih menguasai mode dan laras pada soalan yang hendak dijawab. Adakah soalan itu dalam mode yang sentimental, patriotik, ehwal semasa, kasih sayang dan sebagainya? Setelah itu, pilih suatu gaya olahan isu yang benar-benar 'ummph' dengan mode soalan tersebut. Olahan isu hendaklah benar-benar menarik agar dapat  memikat pembaca (pemeriksa). Oleh itu, pemilihan teknik hendaklah betul-betul tepat. Setelah membuat olahan isu, masukkan pula tema soalan. Tema hendak dibina dalam  ayat yang lengkap dan tersusun. Kegagalan memasukkan tema boleh menyebabkan pendahuluan tersebut hilang arah dan pemeriksa tidak tahu tentang perkara yang hendak dibincangkan. 
    Seterusnya, pendahuluan anda hendaklah disempurnakan dengan pernyataan ayat fokus yang cukup jelas. Ayat fokus boleh dikenal pasti daripada arahan soalan (spt. > bincangkan faktor-faktor atau cadangkan langkah-langkah atau kemukakan kesannya dan lain-lain lagi)


Soalan :  Sekiranya saya terlupa menulis ayat fokus di akhir pendahuluan, di manakah tempat yang sesuai untuk saya tulis?
Jawab :  Ayat fokus boleh ditulis juga pada permulaan ayat isi utama. Pada kedudukan tersebut kesinambungan pendahuluan dengan olahan masih belum terputus. Namun demikian, dinasihatkan supaya ayat fokus diletak dalam pendahuluan agar anda tidak keliru.

SIRI AKAN DATANG > Sampel komponen utama dalam pengenalan.

ANDA MENGHADAPI MASALAH MENYEDIAKAN BAHAN ULANG KAJI INTENSIF UNTUK KARANGAN?
SILA DAPATKAN  MODUL LENGKAP TEKNIK MENGARANG YANG SAYA SEDIAKAN SEPERTI DI BAWAH


HUBUNGI SAYA;

ISHAK BIN MD SHAH

TEL. 0194789803



No comments:

Post a Comment